2010-12-18

Väntar och hoppas..

Hämtade hem Dina i går. Kanske var lite dumt, men så blev det iaf trots min magkänsla sa att det nog kanske var för tidigt. Hon hade inte ätit något på djursjukhuset iaf. Och hon var inte fullt pigg då jag träffade henne och jag tog även upp det med veterinären. Men jag övertyygades, eller om jag själv tog beslutet att hon nog skulle äta hemma och hon är ju inte fullt frisk ännu.

Hur som helst.. Tydligen har hon fått en akut bukspotkörtelsinflamation. Samt en bateriell urinvägsinfektion och troligen något fel på sköldkörteln också då..

Hon ska nu behandlas med antibiotika mot UVI och ett speciellt foder med låg fetthalt och som ska motverka enzymerna som bildas i magen av bukspotskörteln. Det var verkligen något man kunde gissa sig till som lekman.. :/

Läckeby djursjukhus är bra, men det är ruskigt dyra! Där rök halva veterinärvårds försäkringen!

Men hon är inte pigg än.. Jag lyckades inte få henne att äta förän framåt 10 idag på fm. Sen var jag och hämtade ut antibiotikan till henne. Och hon tog även de två pillren utan att direkt trixa för mycket. Hon åt även ytterligare 20gram mat. Men för en timme sedan så jag att all mat kommit upp igen.

Så dags att jaga veterinär igen och efter dryga tre kvart fick jag tag i en iaf. Så fick rådet att inte släppa henne ur synfältet och se så hon verkligen drack vatten. Jag ska även prova med en och annan liten uppblött foder bit ett par gånger i timmen. Och inte till djusjukhuset i Växjö vid halv tio i morgon.. igen.. :(

Men hon är piggare här hemma än på Läckeby iaf. Hon är vaken och hyggligt pigg. Men hon är ju en wachtel.. hon visar inget om det gör ont eller om hon mår dåligt. Hon jagade ju i två dagar med en 6 cm lång pinne upp mellan trampdynorna och upp i benet. Utan att mattas. Sklum hund det där...

Nu har hon precis druckit 1 dl vatten och jag håller alla tummar att hon ska få behålla det hela! Jag har en tanke om att det kan vara så att antibiotikan var det som fick magen att reagera. Eller rättare sagt... jag hoppas det iaf.

Skulle varit iväg på ett grisuppdrag i morgon, med annan hund, men vet inte hur det blir.

Har aldrig någonsin känt mig så här likgiltig för jakten. Jag har ju fn varit i skogen och jagat typ 300 dagar om året! Har ju ett person"bästa" på 36 jaktdagar i sträck o sedan hemma en dag och jagar i 22 till! Hade iofs en sambo som flyttade ut då.. Där av en dags uppehåll...

Så alla som nu läser mitt dravel om jakt och lite annat trams, håll en tumme eller två för att det för en gångs skulle kan gå lite bra för mig och mina hundar? Kanske en lite ömklig vädjan? Men så låt det vara det då.. Jag är rätt ömklig just nu..och sur..och tvär.. :(

1 kommentar:

annobert sa...

hmm... var d därför?? min sambo flyttade efter att jag jagat 360 jaktmannadagar (som d så fint heter)......... DET var livet det! -alltså inte att karl flyttade ut...

Gissa paniken över att sonen skulle födas i oktober!!!

Håller tummarna för att allt ska gå bra med Dina.