2010-12-23

Veterinärer och vargar

Jo, Dina är tillbaka på djursjukhuset. Igen. hon började kräkas igen i förgår. Men då hade hon ändå fått i sig mat i dryga 48 timmar. Nu ligger hon i Växjö i alla fall.. Men jag blir lite fundersam på dessa veterinärer.. Hur tänker de egentligen? Måste man verklgien göra precis ALLA tillgängliga tester och kontroller, bara i fall att..? Eller är det så att de inte vet vad det gör? Blri det för svårt då det är frågan om något annat än en bruten kli eller skabb i öronen på en katt?

Jag har rätt bra förtroende för veterinärer, men möjligen borde de lyssna lite mer på djurägarna som faktiskt vet något om sina djur? Nu har iaf Dinas inflamation i bukspotskörteln lagt sig.. eller proverna ser normala ut iaf. Men hon ska ändå äta dietfoder i ngn månad.. ?

Nu så skulle de köra ngn kontrastvätska och kolla så det inte satt något i magen. Även om hon är röntgad två gånger och ett ultraljud. Men de vet nog bäst?

Jaha.. och såndär jul ska det visst vara nu också. Nu har ju iofs alla mina pengar gått till sjuka hundar, så min jakto hundkassa är tom, så det blir inget kul julklapp till mig jsälv i går. Hoppas på tomten, då jag själv i alla fall anser mig varit ruskgit snäll!

Å så det där med vargar.. En knapp månad kvar tills jakten börjar och hoten och debattinläggen står som spön i backen. Såg att min vän Konsultenten redan har det ganska hett om öronen. Men det är en ruskigt skarp, sansad och verbal herre, så han klarar sig nog.

Däremot så är det skrämmande att man ska behöva ta emot dödshot för att man anser att jakt är en del i en viltförvaltning! Jag har fått ett par hot genom denna blogg och enbart då jag skrivit om vargar och vargjakt. Vem är farligast? Den som jagar varg eller den som hotar att döda andra människor?

Begriper mig inte riktigt på de jägare som nu manifesterar om att man ska vägra vargjakten. Kan väl säga att jag förstår, men jag har ingen förståelse. Syfte ska tydligen vara att de anser att bara skjuta 6 vargar i Dalarna är för lite, så då ska de manifestar detta genom att inte jaga alls. Men om man nu vägrar minska stammen, har man då inte försuttit sin chans att klaga på vargstammen? Jag jagar själv älg i dalarna, men vi har inga problem med vargarna där. Än så länge...

Finns de som även säger att det är ju statens vargar så de får fan jaga dem själva. Personligen ser jag så lite inblandning av staten som möjligt förutom att jag är intresserad av jakt i alla dess former.

Sen får jag inte ihop matematiken hos dessa vargjaktsvägrare. Säg man har 20vargar... och så skjuter man 5 stycken. Då bör man ha 15 kvar, eller hur? Men om man väljer att inte skjuta någon, då bör man ju ha 20st kvar?

Vad jag har förstått så äter en varg i snitt 2kg föda på ett dygn. 20 vargar bör då käka upp dryg 14,5 ton på ett år. Men 15 vargar sätter då i sig ca 11 ton per år. Med andra ord så är det ca 25 älgkalvar som klarar livet om man skjuter 5 vargar. I teorin.. Så varför itne ta den chans som finns?

Jag är ganska säker på att uppmaningen att vägra jaga varg kommer slå tillbaka på oss jägare. I ansiktet! Men det är vad JAG tror och var och en får handla efter sin övertygelse.

Själv kommer jag jaga varg den 15e i alla fall. Och om nu någon ska hota mig till livet för att jag ska jaga, så undaber jag mig vänligt men bestämt all sådan uppvaktning.

Men God Jul i alla fall?

2010-12-18

Väntar och hoppas..

Hämtade hem Dina i går. Kanske var lite dumt, men så blev det iaf trots min magkänsla sa att det nog kanske var för tidigt. Hon hade inte ätit något på djursjukhuset iaf. Och hon var inte fullt pigg då jag träffade henne och jag tog även upp det med veterinären. Men jag övertyygades, eller om jag själv tog beslutet att hon nog skulle äta hemma och hon är ju inte fullt frisk ännu.

Hur som helst.. Tydligen har hon fått en akut bukspotkörtelsinflamation. Samt en bateriell urinvägsinfektion och troligen något fel på sköldkörteln också då..

Hon ska nu behandlas med antibiotika mot UVI och ett speciellt foder med låg fetthalt och som ska motverka enzymerna som bildas i magen av bukspotskörteln. Det var verkligen något man kunde gissa sig till som lekman.. :/

Läckeby djursjukhus är bra, men det är ruskigt dyra! Där rök halva veterinärvårds försäkringen!

Men hon är inte pigg än.. Jag lyckades inte få henne att äta förän framåt 10 idag på fm. Sen var jag och hämtade ut antibiotikan till henne. Och hon tog även de två pillren utan att direkt trixa för mycket. Hon åt även ytterligare 20gram mat. Men för en timme sedan så jag att all mat kommit upp igen.

Så dags att jaga veterinär igen och efter dryga tre kvart fick jag tag i en iaf. Så fick rådet att inte släppa henne ur synfältet och se så hon verkligen drack vatten. Jag ska även prova med en och annan liten uppblött foder bit ett par gånger i timmen. Och inte till djusjukhuset i Växjö vid halv tio i morgon.. igen.. :(

Men hon är piggare här hemma än på Läckeby iaf. Hon är vaken och hyggligt pigg. Men hon är ju en wachtel.. hon visar inget om det gör ont eller om hon mår dåligt. Hon jagade ju i två dagar med en 6 cm lång pinne upp mellan trampdynorna och upp i benet. Utan att mattas. Sklum hund det där...

Nu har hon precis druckit 1 dl vatten och jag håller alla tummar att hon ska få behålla det hela! Jag har en tanke om att det kan vara så att antibiotikan var det som fick magen att reagera. Eller rättare sagt... jag hoppas det iaf.

Skulle varit iväg på ett grisuppdrag i morgon, med annan hund, men vet inte hur det blir.

Har aldrig någonsin känt mig så här likgiltig för jakten. Jag har ju fn varit i skogen och jagat typ 300 dagar om året! Har ju ett person"bästa" på 36 jaktdagar i sträck o sedan hemma en dag och jagar i 22 till! Hade iofs en sambo som flyttade ut då.. Där av en dags uppehåll...

Så alla som nu läser mitt dravel om jakt och lite annat trams, håll en tumme eller två för att det för en gångs skulle kan gå lite bra för mig och mina hundar? Kanske en lite ömklig vädjan? Men så låt det vara det då.. Jag är rätt ömklig just nu..och sur..och tvär.. :(

2010-12-16

Ingen idé att summera eländet.. :/

Jag gav mig på att göra en summering av allt elände för ett tag sen. Det skulle jag aldrig har gjort..
I gårkväll då jag skullesläppa ut Dina, så hade hon spytt ner hela rummet i källaren. Inte så där att de kräks efter maten, men precis allt hade kommit upp. Allt hon ätit sedan kvällen innan.

Då min erfarenhet med kräkande hundar inte är den bästa så var det bara jaga rätt på närmaste djursjukhus, vilket då är sisådär 15 mil enkel resa. Så innan vi hann i väg så kräktes hon upp vattnet hon druckit och då var detta blodblandat... Då hon var ute innan vi körde hade hon även blod i urinen..

Inga goda tecken, enligt mig iaf. Så bara köra iväg och in o ta alla blodprov, röntgen etc. Nu är hon kvar på djursjukhuset och jag väntar på besked. Jag är itne så hoppfull.. Beror väl inte på symptomen eller något sådant, utan mer baserat på min erfarenhet av sjuka hundar...

Det där med hundar är ganska pissigt just nu..

2010-12-15

Ett steg närmare julen

Så nu har jag jobbat dag och natt ett tag! Inventering på jobbet som tydligen är ngt jag är ansvarig för.. Elelr det visste jag väl då det komemr med befattningen, men lite trist är det. Alla andra gnälelr för det får sätta några timmar på att räkna, medans jag har lagt ca 40 timmar på det, mellan fredag em och måndag kväll... Men nu är jag sliten.. i kropp och själ. Behöver mer än gärna en massa ledigt!

Iofs.. vad ska man göra då? Sova och skotta snö, är väl vad som finns tillgängligt nu. Att skjuta gris på vak känns inte så inspirerande längre... :/ Får väl iaf mata i automaterna så de får lite att pilla i sig de stackarna.. :)

Just nu så är det rekomendationer att inte släppa hund på hemma markerna. Något som jag själv itne gjort på ett antal veckor. Vore bara dumt. Ska ju iofs komma ngn dm snö till i morgon. Går ju itne ens att locka räv nu! De visar sig inte!

Ska iofs på ett lite uppdrag på söndag. Är nog tvungen att ta med den stirriga wachteldamen. Hon är mer korkad än vanligt just nu. Helt knäpp då hon inte kan jaga.. :/ Och jag är väl likadan..

Nähä.. dags och jobba lite... igen.. :(

2010-12-08

Liten sumering av allt elände

Jo, det har varit rätt motigt de sista två åren.. Mycket elände som har hänt, faktiskt mer än man borde får på så kort tid.. Vi flyttade ju, vilket kanske inte direkt var något elände, men ganska omvälvande i alla fall.

Sonen har fått åka lite fram och tillbaka på sjukhuset. Han har lyckats med de mest ovanliga konstycken och sjukdomar. T ex är att sätta en vindruva i matstrupen inte det vanligaste, men väldigt smärtsamt och chockande för en 6 åring. Att sedan då få sövas och operera ut den är itne heller så kul. Tror itne det tog mer än ett par månader innan han fick åka in igen. FAst då var det itne så farligt tills att börja med. Lite feber och ont i magen, men sedan vaknade han mitt i natten och skrek rakt ut för han hade så ont i bröstet. Han drabbades av någon form av aggresiv lunginflamation. Och fick ligga med morfindropp och sådant hemskt. Var nog tur hustrun var där och inte jag...

Även söta frun har varit liggandes på sjukhus någon vecka. Någon form av blödning som gjode att hon fick en massa blod i bukhålan. Inte heler kanske helt vanligt, men väl aå allvarligt.

Även hundarna har ju haft ett ganska taskigt år. Inte nog med att två månader av förra årets jaktsäsong försvan med all snö, utan allt annat också. Dina skulle parats i början på året och var och ögonlyste henne. Men istället för bara ha med sig ögon utan anmärkning så fick vi även en remiss att snarast ta oss till djursjukhuset och operera bort elakartade juvertumörer. Så då la jag planerna för fler valpar, på hyllan. Men lyckades iaf hitta en valp som jag hade stora förhoppningar om. Kanontrevlig valp och med en jäkla fart! Men då hon var fem månader så blev hon plötsligt akut sjuk och fick avlivas samma dag. Det visade sig att hennes första lite mer seriösa tur i skogen resutlerade i att hon hade fått i sig lömsk flugsvamp och dog av förgiftning.

Tänkte skaffat en ny valp, men tappade liksom sugen när vi då i samma veva fick veta att sonens allergi hade blivit lite värre.

Har även haft det ganska motigt på jobbet. Mer och göra än vad man klarar av och haft svårt att få struktur i det hela.

Sen har vi haft en del andra struligheter i from av bilar som går sönder akut, vattenläcka i huset som vi inte sett slutet på ännu. Och stulna cyklar också! Där höll jag på att få krypa in i buren själv! Visade sig att cykelhandlaren jag köpt min cykel av, inte hade kolla att cykeln var anmäld stulen tidigare! Nu hade någon bara stulit dem och ställt dem ett par hundra meter från huset hemmma, så de fanns ju nere hos länsman. När ajg då ringe och berättade de var våra cyklar så tog det bara en kvart innan de ringde tillbaka och talade om att min cykel redan var anmäld som upphittad hos han som anmält den stulen FÖRSTA gången.. Så jag fick ringa cykelhandlaren jag köpt den av osv osv.. Men jag fick tillbaka cykeln och jag slapp sitta inne.

Finns mer småsaker.. Bommade på en älg för första gången i mitt liv.. Lyckades repetera sönder slutstycksspärren på studsaren.. igen.. Två av tre foderspridare har gått sönder, blev av med ett av våra jaktarrenden och så nu alla denna förbannade snö!

Så nog har det varit lite mottigt och jag har nog nästan glömt av hälften vid det här laget.

MEN, jag är rätt nöjd ändå. Jag blir inte så väldigt upprörd över saker längre i alla fall. Man får perspektiv på saker och ting i alla fall. :) Och nu är jag väldigt nöjd att jag faktiskt varit helt nikotinfri i mer än en månad! Jag börjar komma i fas i jobbet, även om det tar en hel del av min tid just nu och fan vet om inte snön sjunker ihop så man kanske i alla fall kan locka räv.

Så jag ser fram emot 2011 faktiskt. För sämre kan det väl inte bli, får vi väl hoppas? :)

2010-12-06

Helgens bravader

Så var ännu en helg lagd till handlingarna . Och en helg, under jaktsäsong, där jag inte har jagat. :/

Snön sätter stopp för sådana aktiviteter. En hel del lössnö så det går inte ens att locka in några rävar.
Lördagen ägnade jag mig åt att mata de stackars uteliggardjuren. Tack vare min vapedragare Erik och hans traktor, och i viss mån även jag, så lyckades vi iaf få ut tre ensilagebalar åt rådjuren och hararna. Och redan i går hade de i alla fall rådjuren hittat de två jag har på mitt. :)

Tog även en sväng på mina nyinförskaffade snöskor:
Kan tala om att de är ruskigt bra i den här bannade lös snönm, som för övrigt öka på med en dryg dm sen i lördags. Tog mig runt förhållandevis smidigt med dem faktiskt och vesäntligt enklare än utan dem. Kom iaf i håll på tre älgar, var av en skjutbar kalv, men då det inte var älgjakt den dagen fick bara lyfta på hatten för dem. :)

2010-12-03

Bannade snöelände!

Jo, nu får det vara nog med snö! Det trillar ju ner ett par cm varje natt numera! Är ju kanonbra, men till en viss gräns.

Ska visst jagas älg på lördag. Men jag hoppas innerligt de ställer in det hela! Det är inte nyttigt för varken hundar eller älgar att kuta runt i snön just nu. Möjligen man kunde jagat lite hare, men då är ju isen så jäkla lurig! Kom ju snö innan de frös till ordentligt. Det är väl en tidsfråga innan LST utlyser hundförbud. Tur man har ett par tre län till där man kan jaga. :)

Så som det ser ut nu så blir det nog att kanske locka lite räv på lördag och en tur på skidorna och se om det finns ngt liv kvar i skogen. :/

Jag tycker det märks på de flesta att det är behov av lite ledighet och vila. Barnen hemma är trötta och griniga för minsta lilla och jag är precis likadan.. Kan iofs ha göra med att jag undanhållit mig från nikotin i snart en månad nu, men ändå.. :)

För väl se om jag får något ledigt i mellan dagarna. Min planeringshorisont på jobbet ligger framåt mars/april just nu med ett affärsystembyte den första februari 2011 som en arbetstopp som heter duga!

Men det är ju bara världsliga ting.. ;)

2010-12-02

Nä nu gör vi ett försök igen!

Ok, sugen är tappad och motgångarna staplas på varandra... De senaste molnen på himlen är faktiskt av värdslig natur. En vattenläcka i köket, för mycket snö så det inte går att jaga mer, en sprucken vindruta på bilen.. och sedan sluta med nikotin på det! Och det är då de senaste veckorna..

Men vad ska man göra? Bryta ihop och ge upp? Äh... Nu får det vara nog! Det finns nog solsken även efter allt elände.

Jag har faktiskt jagat en del även om denna säsong mer har givit negativa erfarenheter. Jag lyckades bomma på en älg för första gången i mitt liv. En ny erfarenhet som troligen kommer förr eller senare om man jagar en hel del. I detta fallet var det bara dumt att skjuta. För kort håll och en felbedömning helt enkelt. Jag hade en millisekund på mig att bestämma mig och valde fel. Så kan det vara. Men det blev en bom och inte en skadeskjutning och bara det är en tröst i sig.

Någon ny hund blir det inte på ett tag. Sonens allergi har inte vänt så då vil jag inte chansa. Allt har väl sin tid i livet och nu får jag, för första gången i mitt liv, lägga jakten lite längre ner på listan.

Och jakten med hund är rätt så över här nu iaf. Det är för mycket snö helt enkelt. 50-60cm är inte nådigt! Så även i år försvinner det ungefär 2 månader av hundjakten.. :( Men jag får väl turnera runt där det går att släppa hund. Men på hemma markerna blir det nog enbart att jaga räv och mata de vilda klövdjur som finns kvar. Ska nog hinna med att vaka en och annan gris också. :)

2010-08-24

Nu har jag tappat sugen..

Som rubriken säger.. Jag har tappat sugen!

Och om vän av ordning undrar i vilket avseendet så är det nog det mesta rom rör jakt och framför allt jakthundar.

I söndags var jag tvungen att avliva min femånaders wachtelvalp. Hon hade troligen fått i sig något giftigt, och blev sjuk under natten och i samråd med veterinär så valde jag att avliva henne i söndagskväll.

På de senaste 7 åren är detta tredje hunden som jag har varit tvungen att besluta om att avliva på grund av sjukdomar.
Den första var en valp som vid 13 veckors ålder fick avlivas med blodiga kräkningar på grund av en medfödd missbildning på levern. Den andra var min äldre tik för ungefär två år sedan som, enligt, veterinären, också fått något gift i sig och fick avlivas då hon var 9 år. Och nu Pixie..

Den hund jag har kvar är Dina, som iofs "bara" har haft elakartade tumörer i juvret.. :/

Nu är inget direkt roligt längre. Inte jaga, inte se på jakt på tv eller ens läsa om jakt. Att skriva har en viss positivt inverkan, men det tar emot även det.

Nu blir det inga hundar på ett bra tag i alla fall.

Hopppas Pixie har det bra i hund himelen med alla de andra, Noah, Jacko, Dino, Sally, Ella.. osv osv

2010-08-11

Jakten i Politiken Del 5 Miljöpartiet

Så.. då var det miljöpartiets tur.. Här finns det en hel del att rota i, men jag får väl se om jag kan begränsa mig lite. Möjligen blir det ytterligare ett kapitel i denna fråga..

Man kan sammanfatta det hela med att MP vill förändra och detaljstyra jakten om möjligt ännu mer än idag.

Ett citat ur deras motion om djurskydd:
” Djurskyddshänsyn måste vara en viktig del av jakten. Vi tar avstånd från alla typer av jakt som innebär stor risk att det jagade djuret lider. Plågsam jakt, som jakt med fällor, grytjakt och jakt med levande lockbeten, ska förbjudas. Skadeskjutningarna måste minimeras, till exempel genom obligatoriska årliga skjutprov för jägarna. Även arbetet mot tjuvjakt bör förstärkas, t ex genom krav på märkning av skotermattor. Uppfödning och utsättning av änder, rapphöns och fasaner enbart i syfte att jaga dem bör förbjudas.”

Ok.. hur ska man då tolka det här.. Vi får dissekera det hela i mindre delar..

”Vi tar avstånd från alla typer av jakt som innebär stor risk att det jagade djuret lider”

Jo, hur vet vi det? Lider ur ett mänskligt perspektiv eller vad? Och vad är då ”stort” lidande? Detta i sin nuvarande formulering kan inte påverka den jakt vi bedriver idag, för om man lyfter näsan och läser vad som finns i Jaktlagen §27: ” Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara.” Så vad är problemet?

”Plågsam jakt, som jakt med fällor, grytjakt och jakt med levande lockbeten, ska förbjudas.”

Undra återigen hur man vet vad som är plågsamt? Finns studier som visar att varken grytjakt eller fällor är plågsamt för viltet. Förbjuder man jakt med fällor så kan vi nog räkna med ett rejäl ökning av t ex minken i våra sjöar och detta kommer i sin tur påverka det lokala fågelivet i väldigt stor utsträckning.. Märkligt!

” Skadeskjutningarna måste minimeras, till exempel genom obligatoriska årliga skjutprov för jägarna”

Inget konstigt alls. Frågan blir bara hur och på vilket sätt detta ska genomföras? För övrigt se återigen Jaktlagen §27.

” Även arbetet mot tjuvjakt bör förstärkas, t ex genom krav på märkning av skotermattor.”
Ja, inte mig emot. Ser i och för sig inte sambandet med tjuvjakt och jakt? Tjuvjakten är något som nog mer hör hemma i frågor om lag och ordning och inte jaktfrågor. Lite som att skylla bilstölder på körskolorna?

”Uppfödning och utsättning av änder, rapphöns och fasaner enbart i syfte att jaga dem bör förbjudas.”
Hm.. undra om de vet om att de vilda stammar av fältfågel vi har idag är till 100% beroende av utsättningar av nya fåglar samt de viltvårdsåtgärder vi jägare utför? Utsättningar av änder i i många fall enbart förstärkning av de vilda stammar som finns.

Då det gäller våra stora rovdjur är det ganska självklart att MP helt enkelt vill slopa och förbjuda detta till 100% Även om en del i partiet strider för en mindre militant hållning i frågan verkar dessa bli tämligen överkörda.

Men däremot gillar jag Maria Wretterstand som politiker, som yrkeskvinna så att säga. Hon är väldigt skicklig och med största sannolikhet ingen enkelt debattmotståndare! Hon brukar sällan nedlåta sig till svammelretorik som däremot Mona Salin har gjort sig känd för.

Då det gäller MPs tankar om landsbygden och dess överlevnad så gör MP allt vad de kan för att få oss på landsbygden att bomma igen husen och sälja dem som pittoreska sommarhus till danskar och tyskar. Bara deras aviserade höjning av drivmedel är en dumhet utan motsvarighet. Får en känsla av att de inte ser effekterna av sina förslag.. De missar risken för vilket socialt handikapp det faktiskt kan vara att helt enkelt inte ha råd att ta del av aktiviteter och kultur som erbjuds i städerna. Det blir för dyrt att åka och ta del av detta och det är precis lika dyrt att få ut aktiviteterna och nöjena till landsbygden..

Jag delar även MPs vision om en hållbar framtid och en hållbar utveckling. Men det ska inte ske på vissas bekostnad! Det ska finnas en möjlighet att leva och driva företag på landsbygden utan att bli bestraffad med extra kostnader bara för man inte vill bo i städer. Friheten att bo och verka var vi vill är i alla fall viktig för mig.

Ibland för jag känslan av att MP vill att naturen och landsbygden ska vara något som vi bara tittar på. Lite som ett tittskåp. Se men inte röra. Jag är heller en aktiv del av naturen och miljön än att vara en passiv åskådare!

Personligen anser jag att MP i regeringsställning eller (Gud förbjude) med minister inflytande på jaktliga frågor, är en katastrof för jägare och landsbygdsbor.

2010-08-10

Jakten i Politiken- Del 4 Folkpartiet

Då var man tillbaka efter semester från såväl jobb som blogg. Välförtjänt, men för kort som vanligt..
Valet närmar sig ganska snabbt nu och överallt är det debatter och granskningar. Svensk Jakt har under sista tiden kört en intervju serie med jagande politiker om deras syn på jaktens framtid i Sverige. Intressant, men ibland kanske lite väl tama intervjuer med alltför undanfallande svar..


Dagens koll på jaktpolitiken hamnade på Folkpartiet. Jakten och landsbygden är inte deras mest prioriterade områden. Vilket nog inte förvånar någon.. Men det finns en del saker jag blir lite brydd över.


Man betonar på flera ställen den biologiska mångfalden. Inget ont i det, jag själv ser det som något positivt, men vad jag blir lite fundersam över är t ex de arter som rödlistas. Detta är ett ganska trubbigt verktyg som inte alltid fungerar i praktiken. T ex Vargen, vårt kära trätoämne, bedöms att vara ”Starkt Hotad”. Jag är inte helt säker på att alla håller med om detta? Samma sak med lodjuret som anses vara ”Nära hotad”. För mig så är ett alltför hårt bokstavstolkande av rödlistade arter bli lite galet på lokal nivå. Alltså, jag är helt för att man ska värna de hotade arter som finns, men man måste även ha en lokal förankring i detta.


I övrigt är Folkpartiet ett ganska ointressant parti, jaktligt sett. Lite som Vänstern, men att en röst på Folkpartiet inte per automatik betyder en röst på Miljöpartiet.


En sak ska man ha i åtanke då det gäller Folkpartiets inställning till jakt och jägare. Det är att de genom åren har haft en hel del jaktfientliga motioner. Där är det främst ett namn som figurerar: Birgitta Ohlsson, numera Eu-minister.

Hon gjorde sig ett namn i djurrättskretsar som att motionera om allt som Djurens Rätt tyckte. Hon hade under 2005 ett antal motioner om att förbjuda utsättning av fågel för jakt, rovdjursjakt och förbjuda grytjakt. Dessa motioner verkar vara något som och kör ”copy and paste” sedan 2005, men dock utan framgång. Man kan ju fundera vad det kan betyda för oss jägare att ha henne som Eu-minister?

För övrigt har jag jagat en hel del. vildsvin, grävlingar och fågel. Mer om detta senare.. :)

Ps
Kolla även in Nordjämtens blogg och detta inlägg och dess kommentarer.. :)

2010-07-15

Tillfällig semester

Kära, trogna bloggläsare..

Jag har tagit semester.. Tänkte jag skulle hinna skriva lite, men det är för varmt att ägna sig åt datorn.

Så ni som inte jobbar, ge tusan i datorn och ut i solen och njut! Är det ingen sol, så njut i regnet..
Så varför ska man som jägare njuta i detta varma och eländiga vädret? Jo, för sommaren är en hint om att snart är det höst!

för övrigt ska jag snart ut och se om det dykter upp några rävar. Bonden har slagit åkrarna hemma idag och jag är gräsänkling! Bara passa på! :)

Jakligt är det rent för varmt.. Har väl inte hänt så mycket.. Sköt väl cirkus 200+ med div fågel i Roslagen i hop med ett glatt gäng! Att jaga fågel på soptipp är en intressant upplevelse! :)

Men seså! Ut med er nu! ;)

2010-06-29

Jakten i politiken -del 3 Kristdemokraterna

Vid första anblicken är Kristdemokraterna är ett ganska anonymt parti jaktfrågor. Men då man börjar luska lite och läsa lite så ser man att de faktiskt har en hel del engagerade partimedlemmar.

Man har en ganska långtgående syn på landsbygdsfrågor, vilket man får se som ett plus. Nedan citat är ganska talande:

” Jakt och fiske är kanske landsbygdens viktigaste fritidssysselsättningar och bär upp en stor del av kulturen på landsbygden. Älgjakten är på många håll en av årets höjdpunkter, som involverar de flesta i samhället på ett eller annat sätt. Jakt och fiske är viktigt för landsbyg-dens folk och blir också allt viktigare för turistnäringen. Genom jakten och fisket kommer människor nära naturen och förstår att uppskatta vikten av att bevara naturmiljöerna. Därigenom stärks medvetandet om behovet av en ekologiskt hållbar utveckling.”

Vidare så blev jag positivt överraskad då jag läste deras Landsbygdsrapport från 2010!

- Man strävar efter en bättre kvalitet på älgstammen.

- Man säger rakt ut att jaktfrågorna skall inte ligga på EU utan vi ska själva kunna bevara våra svenska jakttraditioner.

- Man vill också införa en utökad vapengardrob till 6 vapen.

KD vill inte heller införa ett totalförbud för blyammunition, utan verka för en ökad medvetenhet om risker etc.
Detta låter ju, i mina öron/ögon som bra ståndpunkter
.
Och man utlovar, om än ii lite vaga ordalag en vargjakt även i framtiden:

” I januari 2010 hölls den första allmänna vargjakten i Sverige sedan 1960-talet. Inför kommande jakt måste man ta vara på de slutsatser som dragits av årets jakt.”

Man är också tydlig i att §28 ska vara kvar i nuvarande ordalydelse.
Så i stort så har Kristdemokraterna helt gått i Alliansens linje i jaktfrågorna. Men vad jag saknar är egna initiativ och tydliga ställningstagande. Man har visserligen varit tydlig i frågan om rovdjuren och även sin syn på tidigare bedömningsgrunder för jaktbrott.

Tyvärr har jag itne så mycket att komma med då det gäller KDs jaktliga politik utan får nog väva in dessa lite mer i min jämförelse mellan Alliansen och den Rödgröna röran.

2010-06-23

Jakten i politiken Del 2 Socialdemokraterna

Jag fortsätter min tämligen enkla politiska analys inför valet med att ta ett litet steg åt vänster och hamnar då på Socialdemokraterna. Ett parti med en partiledare som tydligt markerat sitt ogillande över t ex vargjakten.

Men då jag mailar och frågar om jaktfrågor så får jag lite andra, och möjligen mer undflyende svar. Ett svar som för övrigt är ett standard svar där exakt samma formuleringar och samma trasiga länkar finns med på många ställen där fler ställt liknande frågor.

Sossarna har i alla fall insett att jakten och vi jägare är en viktig målgrupp med en viktig fråga.

Då deras hemsida var väldig begränsad i information och med en helt missvisande sökfunktion, så mailade jag och ställde frågan om inställningen i jakt och viltvårds frågor. Allmänt sett så fick jag också ett ganska innehållslöst och svävande citat om jaktens är viktig och att det är en tradition som skall bevaras:

” Jakt och viltvård utgör en viktig del av många människors vardag. Både för jägare och naturintresserade är möjligheten att jaga, spåra eller kanske fotografera vilt i den svenska naturen viktig. Jakt- och viltvården är en tradition att bevara, samtidigt som kopplingen till fritids- och turistnäringen erbjuder stora utvecklingsmöjligheter.”

Det låter ju bra! Då man skärskåda rovdjursfrågorna så blir det lite mer förvirrat.
Först så läser man:

” Från socialdemokratisk sida anser vi att vargen ska få finnas i Sverige, men - och det är ett mycket viktigt men - att vi samtidigt ska ta stor
hänsyn till den omgivning där vargen lever. Människor som får sin tamboskap
riven och sin rörelsefrihet begränsad måste respekteras; för sina åsikter
och för sin lagstadgade rätt att nyttja paragraf 28 i jaktförordningen.”

Ett uttalande om årets vargjakt:

” Vi stödjer licensjakten av varg. När regeringen lade fram sitt förslag sade vi ja till det och till att börja jakten nu i vinter. I flera års tid har vi talat om att börja förvalta stammen när antalet vargar når upp till delmålet på 210 stycken. Jakt är en del av förvaltningen. Jag tycker helgens jakt har fungerat bra. ”

Så man kan ju nästan tro att socialdemokraterna faktiskt står för sin åsikt då de var med och röstade fram vargjakten?

Men så råkar Toblerone Mona öppna munnen:

- Den fick en absurd Fellini-aktig utformning med tusentals jägare som sprang omkring i skogen för att skjuta ett fåtal vargar. Men jag tycker att det är rimligt att man får ha skydds¬jakt för att skydda sin boskap eller hantera lokala problem.

Att begränsa stammen till maximalt 210 vargar, som regeringen beslutat, tror hon inte stärker vargens framtid. Mona Sahlin vill inte ha något tak för vargstammens storlek och hon vill ha en långsiktig vargstrategi. ”


Så med andra ord så anser man att det inte ska rovdjuren förvaltas regional, men som jag förstår det hela så ska möjligheterna att förvalta vara ganska små, då man på regeringsnivå ska besluta vad man ska få göra?

Jag har inte riktigt fått klara svar, men vad jag förstår så vill sossarna låta § 28 vara permanent i dess nuvarande utformning.

Från Socialdemokratisk sida vill man också göra en total översyn av jaktlagstiftningen. Det är väldigt svårt att veta vad det ska innebära, men själva så hävdar man att det ska vara för att försvara för tjuvjakt, främst på våra stora rovdjur. Jag får inte riktigt ihop det där, då jag har fattade de t som att jaktlagstiftningen gäller samtliga djur och jag skulle inte välkomna ännu flera lagar och regler.
De vill också att man ska kunna dömas för ”föreberedelse till jaktbrott”.

Jag är helt emot alla former av jaktbrott, men när jag hör sådant blir jag lite fundersam.. Vad är förberedelse till jaktbrott? Är att jag sitter på pass och någon misstänker att jag kanske ska skjuta en varg om den kommer? Eller att jag har en fälla som kan fånga fel vilt? Det känns lite som något som inte kommer att resultera i att man får fler tjuvjägare dömda, utan mer som att man får en anledning att kontrollera ännu mer och ge större möjligheter för att t ex kunna genomföra husrannsakan på väldigt flummiga grunder. Stort minus från min sida!

På pappret så kan man nästan tycka att det här är ju rätt ok om det inte finns ett antal aspekter man ska ha i åtanke:

- Trots sossarnas välvilja till vargjakten så verkar man ändå inte vara överens med flertalet bloggande sossar, samt deras sk partiledare? Vad är då detta värt?

- Sossarna har aldrig prioriterat jakten någonsin genom tiderna. Ingen har väl glömt bort då Margareta Winbeg sålde ut oss svenska jägare?

- Sossarna kan inte bilda en egen regering. De måste göra det ihop med Miljöpartiet och Vänstern. Dvs den rödgröna röran. Tidigare erfarenheter säger att de jaktliga frågorna kommer troligen bli föremål för kohandel med kanske framför allt Miljöpartiet. Jag tror att då jakten inte är några profilfrågor för sossarna så kan man ge med sig på dessa för att få igenom sina krav i de för sossarna viktiga, ideologiska frågorna.

Min personliga analys är att sossarna som parti inte är så jaktovänliga som man kanske kan tro. Men då de är tvungna att alliera sig med bland annat Miljöpartiet, så ser jag det som en stor risk att det bara blir fina ord och där jägarnas res åsikter ”glöms” bort. Kontentan blir att man lika gärna hade kunnat rösta på Miljöpartiet och fått samma resultat.. :/

Jag ger Socialdemokraterna en ganska svag, men dock en TVÅA av FEM möjliga.

2010-06-22

Jakten i politiken Del 1 Vänsterpartiet

Jakten blir mer och mer en politisk fråga. Valet till hösten kommer att bli ganska avgörande om vår jakts framtid. Vi har under senaste mandatperioden haft en regering som faktiskt lyssnat till oss jägare! Mer än vad många tror kanske..

Då det nu stunda valtider så hade jag tänkt försöka redovisa lite vad JAG tror kommer att hända efter valet, med utgångspunkt i våra riksdagspartiers jaktliga uttalande.

Först ut på banan är Västerpartiet. Jakt och landsbygdsfrågor verkar inte vara något som är högts på dagordningen för dem. De prioriterar, på sitt eget sätt, jobb, sjuka och arbetslösa. Inget fel idet, men kanske inte på det sätt som min egen övertygelse säger.

Jakt i allmänhet är inget man direkt pratar om hos Vänsterpartiet. Det är ingen viktig fråga helt enkelt. Men man drar sig inte för att vinna billiga poäng genom att var emot regeringes rovdjurspolitik. En regelrätt missnöjes politik, helt enkelt.
I rovdjursfrågan så skriver man så här:

Hur ser ni på de stora rovdjuren?
Rovdjuren utgör en mycket viktig roll i upprätthållandet av ett tåligt och hållbart ekosystem varför vi fastslagit att de stora rovdjuren ska värnas. Rovdjursförvaltningen måste baseras på långsiktigt livskraftiga bestånd. Vänsterpartiet vill förbjuda fångst- och jaktredskap som orsakar onödigt lidande för djuret.

Vad tycker ni om den nya lagen om skydd för tamdjur?
Vi vill återinföra den gamla lydelsen som enbart omfattar skydd av tamdjur innanför hägn.

Vad tycker ni om jakt på varg?
Licensjakt ska inte införas på arter som inte har långsiktigt stabila bestånd. Vi anser därför att licensjakt måste dröja tills vargen uppnått livskraftiga nivåer.”

Med andra ord så kan vi med en rödgrön regering, med största sannolikhet glömma skyddsjakten på varg och lodjur. Glöm att få försvara dain tamdjur mot rovdjuren..

Vänsterpartiet har också svängt sig med sin okunnighet då det gäller årets genomförda vargjakt.
” Regeringen har sagt att vargjakten ska vara "begränsad och strikt kontrollerad". Menar miljöministern verkligen att den genomförda massjakten på varg där 12 000 jägare har getts tillstånd att skjuta av hela 10 % av vargstammen, och där överträdelser och skadeskjutningar har förekommit, har varit "begränsad och strikt kontrollerad"?” flummar deras talesperson i Miljöfrågor, Wiwi-Anne Johansson.
Jag tycker detta okunniga uttalande talar för sig självt..

Landsbygds frågor verkar inte vara något som man tar på allvar. Det pratas om utveckling av landsbygden, men inte några konkreta åtgärder för detta. Däremot vill man, genom de andra rödgröna, höja bensinskatten kraftigt! Och sedan har man mage att kalla en ökning av mil avdraget för resor till och från jobbet, som en tillräcklig kompensation för detta?? Så.. med andra ord ska landsbygden vara tvungna att betala för att åka till stan där man inte heller vill ha några bilar? Nej, för VP är det bara staden som gäller…

Så i dessa frågor ger jag VP en svag ETTA av FEM möjliga..

2010-06-08

Bäverfilm, nu med film!

Här är en film med enbart en liten bäver som jag hade som simmade runt mig. Nu hoppas jag att Erik skulle skjuta, så den var fredad så länge, även om den klev upp på land 40m bort.. :)

Just nu tar valpen en del tid, men mer bilde roch uppdatering om henne senare.. En liten bild på den blivande jaktidioten..

2010-05-17

Bäverrapport!



Jorå, vädret blev precis som utlovat! 100% molninghet! :)
Långsam färd norr över på grund av snöfall de sista 20 milen, men äntligen framme så fick vi börja med att pulsa de 800-900 metrarna till jaktstugan. Ibland höll snön och ibland åkte man igenom ner till skrevet.. Det var en ganska kämpig tur då all packnings skulle med.

Snöigt värre!

Väl uppe så slocknade jag och Erik och RE tog en rek runda.

Framåt 14 tiden pulsade vi ner igen för att ta oss till våra kollegor från fjollträsk som också skulle prova lyckan efter bävrarna. Där fixade vi käk och snackade skit fram tills kvällningen.

RE hamnade på pass mot bron och jag tog med Erik en bit längre upp i ån för att se hur det såg ut där. Vi verkade ha lite tur och även om vi valde närmaste vägen mellan asfalten och ån så hamnade vi helrätt!



Då vi kom fram hade vi redan en bäver utanför en av de två hyddor som fanns där vi satt. Denne smög undan och vi tog plats en bit ifrån varandra och efter någon kvart kom den ut igen och simamde mot Erik. Den klev upp, vad jag trodde rakt framför honom och jag svor nästan högt att han inte sköt. Det visade sig att han itne satt där jag trodde utan där jag hade sagt han skulle sitta. :)

Bävern simmade iaf runt och fram och tillbaka utan att han kom åt den. Även jag hade en bäver framme hos mig (kommer film på det) men avstod då jag tänkte Erik skulle få skjuta.

Denna kväll klarade sig de stora råttorna iaf.

Morgonen efter så var Re och Erik på plats där vi hade sett dessa två bävrar. Tyvärr så varsnade bävrarna dem innan de kom fram och det blev resultatlöst även denna gång.

Efter mer pulsande upp och ner till stugan, så blev fredagskvällen ett nytt försök för Erik och mig på våra två bäverantagonister.

Denna gången visste vi lite mer var vi skulle sitta. Det tog nog bara någon timme innan kvällen innan upprepade sig. En bäver dök ut och simmade uppåt Erik till. Efter en del trixande och klvande upp och ner så kom den tillbaka och kröp upp, bara 5 meter från hyddan på en strandbrink. Jag hade perfekt läge på den bävern! 50 meter, sittandes med benstöd. Kunde inte bli enklare, men jag hade tänkt att Erik skulle skjuta så jag väntade och skicakde ett sms att jag hade läge och frågade om jag skulle skjuta... Inget svar..

"hörru" skrev jag och hann knappt trycka klart innan det small hos Erik och hans första bäver var ett faktum. :)
Problem två blev nu att fånga in bävern i strömmen. Fram med ett metspö som Herr RE påpassligt tagit med. Men tyvärr nådde vi den inte.. men som tur var svängde ån en del och då jag efter att blivit rejält genomblöt hade hoppat och klafsat mig över två bäckar så lyckades jag fästa trekroken i bävern och bärga den!
Det var en hyggligt nöjd skytt som tog bävern och satte sig på pass igen! Grattis Erik! Film även på denna bäver kommer senare!
Vi bestämde oss för att tjura kvar en stund och det tog knappt en kvart på plats, innan ännu en bäver klev upp på exakt samma ställe. Och som den uppmärksamme läsaren noterat så var det ett kanonläge för mig! 50 meter, sittande med benstöden på bössan.. Bara vänta på en bredsidan och lägga punkten i huvudet på bävern.

Erik blev nog lite brun i brallan då det small för han hade inte sett bävern innan och den satt inte uppe många sekunder innan det small!
Men tyvärr uppförde sig denna bäver som det ibland blir efter en hvudträff; den for runt som fn och snurrade och snurrade och givetvis ner i vattnet. Då jag tidigare faktiskt lyckats få still på sådan bävrar så fick den en smällt till, men lyckades precis glida ner i vattnet.

Så då var det fram med spöt igen och försöka följa den, men den drev allt snabbare och snabbare och blev allt lägre i vattnet. Till slut försvann den under ytan och trots ett letande i strömmen och långt ner i ån så hittade vi den inte. Surt som fn! Den enda tröst är att den i alla fall var död. Värre hade varit att haft en skadad bäver att leta efter!

Även våra vänner från Fjollträsk hade sett en del bäver och de senaste jag hörde var att D sköt ännu en bäver på samma ställe som Erik och jag!
Då var det ännu svårare att bärga den, då vattnet stigt en dryg meter efter allt regn och värme!


Snö och bävergnag!


2010-05-12

Adjöken på en stund

Nu, eller iaf inom några timmar drar jag norr över och jagar bäver.

Är utlovat regn dygnet runt och 100% molninghet. Men vad gör väl det? :)

2010-05-10

Helgens viltvårdsarbete

Händer som vanligt en hel del, men i detta inlägg så blir det enbart om helgens viltvårdsarbete. Jag kommer utelämna P1s program "Medierna" ang den så kallade dokumentären "vargkriget".. Jag lovar..

Helgen har jag ägnat åt att fixa mer mat åt de vilda djuren. Kameran låg hemma så det blir bilder lite senare.

Det jag gjort denna gången är bland annat fylla på foderspridarna samt satt ut en ny spridare. Samtliga dessa tre går ju nu som foderplatser då ingen av dem har någon koja eller torn, men det är på gång. Sedan pillade jag ner 80st Salix sticklingar på en gammal odla mosse jag har som lite foderproduktion för älgarna. Den ska röjas lite mer så blir det ganska bra. Jag passade även på att fixa till tre större rishögar för kommande harungar. :)

Sen passade jag även på att montera ner en gammal skjutlave och använde tak och väggar från det och byggde ett sk hartak.

Så nu har jag gjort en insats för så väl stora som små djur. :)

Nästa fundering jag har är vad jag kan göra i form av viltvatten. Det tråkiga är att jag har inget ställe där jag varken kan anlägga eller utveckla någon form av viltvatten. Jag har ltie funderingar på att ev sätta en matningsstation för änder vid en av gölarna, men jag tror itne det ger så stor effekt. :/

Nu är det kortvecka och på onsdagkväll bär det av till Dalarna för att jaga bäver i några dagar.

2010-05-06

Mer vargkrigsfunderingar..

Jaja.. jag ska tjata lite till om detta.

Jag blir mer och mer skeptiskt till den sk dokumentären. Det verkar som att de större dagstidnignar mer ägnar sig åt att få fram sanningshalten i dokumentären än om själva innehållet i dokumentären.

Detta är väldigt anmärkningsvärt då man helt sonika försitter en möjlighet att ge sig på en av Aftonpissets favorit hatobjekt, Jägarna.

Det är som sagt väldans tyst om detta och då vet jag ju ändå att ovan nämnda sk tidning titt som tätt är ganska duktiga på det här med "tipsare".

Min teori kvarstår i alla fal..

Och min förutsägelse om vad som händer framåt är i två linjer.

1. Sanningen kommer fram, vad den är vara må.
2. Vi får inget veta, men trovärdigheten kommer ändå vara NOLL för de uppgifter som framkommit..

2010-05-04

Vargkriget-> Vidare funderingar

Hoppsan!

Det verkar som det uppstod ett svart hål i media ang den sk dokumentär som gick härom kvällen!

De enda som skriver och tycker om filmen verkar vara bloggare som antingen är jägare och är förbannade eller rovdjursivrare som är förbannade.

Kanske är detta något av det bästa som hänt oss jägare? Plötsligt får vi jägare och rovdjursvännerna (svårt med ett bra epitet på dessa då faktiskt vi jägare också innnefattas i vänenr av rovdjur, men inte på samma premisser) en gemensam fiende och någon att ondgöra oss över. Även om våra mål är skillda så är ilskan och irritationen genuin mot de som påstår sig systematiskt tjuvjaga varg!

Nu var väl ovan teori väldigt tillspetsad, men det är ingen främmande tanke.

De enda som ännu inte öppen har tagit kraftigt avstånd från illegal vargjakt är Jägarnas Riksförbund? Samtidigt då filmaren ordagrant sa att alla de som deltog i filmen var medlemmar i förbundet? Givetvis tas det upp i deras internet organ, men inte ett ljud om att förbundet tar kraftigt avstånd från illegal jakt!

Men däremot hänvisar man till att det finns föreningsfrihet i landet...

Vore det inte på sin plats för Fru Ordförande att göra något konkret snart?

Jag är fortfarande övertygad om att de som var med på filmen säkert försöker skjuta vargar, men nätverket de pratar om finns inte. De har inte heller dödat några 20-25 vargar. Med tanke på deras metoder så kan de möjligen skrämma någon varg i någon timme, men inte mer..

Så frågan kvarstår.. Varför nu ställa upp i en film om detta?

Trodde de att man skulle få en ökad förståelse för att man itne vill ha vargar?
Vill man få ökade resurser till att polisen ska jaga tjuvjägare?
Eller var man så enfaldigt så man trodde att de skulle bli hjältar?

Den frågan kvarstår iaf..

2010-05-03

Vargkriget?

Jaha.. vad ska man säga.. Ovan dokumentär är väl ett av dagens ämne för de flesta någorlunda upplysta jägare.

Jag hann itne sen den direkt utan såg lite i gårkväll och lite idag på morgonen. Jag är rätt skeptiskt. Utrustning och tillvägagångsättet de påstår sig använda sig av är ju mot all rim reson.

Då jag själv provkapat pipor för att se precisionsförändringen så kan jag säga att de korta varianter de hade möjligen kan träffa inom någon kvadratmeter på 35 meters avstånd. Och sedan de sk riktmedlen. Trams!

Att sedan tro att man obemärkt kan köra runt natt efter natt på småvägarna på landsbygden och att ingen skulle reagerat, är bara att glömma. Det vet jag av egen erfarenhet!

Att sedan fånga varg i fälla..? Mjae.. tillåt mig småle.. Under alla tider har man insett att vargen är lite för klurig för det.

Gift? Jorå.. undra hur glada de närmaste jaktlagens hundförare blir då?

Spänga "varglyor" i skogen och sedan tycka att man gör det obemärkt? Mhm.. Just det.

26 vargar dödade, dvs 10% av vargstammen som inte våra forskare, spårare etc ens hade märkt av?

Nej, jag avskriver detta som konstigheter. Märk väl, dessa grupper finns säkert. Ävne om de itne är alls så välorganiserade och hemliga som de tror och jag tror iofs inte de har fått död på några vargar heller. Men de vill synas och göra sin röst hörd!

Om vi nu inte inom det närmaste får några fler utspel om detta så kommer jag avskriva detta som veritabelt trams. Det enda positiva med detta är att såväl jägare som rovdjursivrare, får en gemensam fiende. För ingen jägare med vett och sans kan ställa sig bakom illegal jakt!

Jag kan förstå hur de tänker, men däremot har jag ingen som helst förståelse för det.

Min personliga slutsats är att detta är inga jägare. De är inte heller så framgångsrika med sitt "uppdrag" som de själva tror. Jag har även svårt att tro att det skulle vara någon konspiration för att smutskasta jägarna heller. Men det jag är säker på är att det som sades i den sk dokumentären inte är sanning rakt igenom.

Som sagt, dessa grupper finns nog, men de dödar inga vargar, även om de säkert försöker.

Det ska onekligen bli intressant att se vart detta tar vägen.. Väntar bara på första insamligen för tipspengar om dessa "nätverk"! :)

2010-04-28

Shopping tips, skinnbyxor och foderspridare!

Idag har jag shoppat loss! Eller mjae. mer handlat i ren snålhet.. :)

Började med att beställa ett bar nya skinnbyxor. Har kört med skinnbyxor de senaste 10 åren och som hundförare anser jag det vara ganska oslagbart! Ruskigt sköna att gå i och håller hur länge som helst. Mina nuvarande är från Timmervik och jag har bara goda omdömen för dessa.


Förvisso blev jag kniav av en stockholmare då vi flådde en älg så det är en reva över knät, men det är ruskgit sköna.



Då jag i sann småländsk anda brukar kika runt på div jaktliga siter där det står UTFÖRSÄLJNING eller REA, så ramlade jag på ITABs outlet!



Så helt sonika så beställde jag mig ett par nya skinnbyxor, bara så där rakt av.




Det är ganska små summor som jag själv lägge rpå jaktkläder numera. Jag har ju allt, känns det som. Men ibland så får ju även en smålänning gräva lite i börsen.. men bara då det är billigt! ;)



Sedan har jag ju utökat antalet foderspridare också och då beställt dem från Racerback. Finns ju en myriad med andra som hålelr på med sådant, men dethar, änså länge, funkat och hyggligt snabba leveranser.



Jag har provat ett antal olika och kommit fram till att den mest prisvärda och funktionsdugliga är Moultiers 6V spridare, med digital timer och utan några konstigheter.





En grej med just Racerback är att de tydligen har någon form av prisgaranti på spridare också. Ska bara vara att dra ett mail om var man hittat den billigare och ange priset, så ska de matcha det priset. Snål som jag är så gjorde jag ju det, men ännu ingen respons iaf? Vi får väl se..

2010-04-24

Foderautomat för rådjur

Ok, detta blir en uppföljning av förra årets inlägg om detta. Nu med utvärdering! :)


Det här inlägget och med dessa forderautomater.

På grund av för mycket snö och en ganska osmidigt placering av två av foderautomaterna, så var det bara en som fick bekänna färg i år.

Det blev denna som min käre far skötte med daglig omsorg.




Tyvärr så var inte denna automat vildsvinssäker. Något som jag borde tänkt på tidigare.. :/

Så en dag såg det ut enligt nedan..




Tunnan är fortfarande borta, trots ganska omfattande letande. Nu var ju detta rejält skruvat och nasse ha använt en del tid och kraft för att få ner den.


Så ett av årets funderingar blir att komma på en vildsvins säker variant. Jag har en liten tanke om att vanlig foderspridare med havrekross, men tror att det kommer bli för mycekt damm och då beka igen hela spridare.


Har en tanke om en hängade variant som nog kanske bör fungera. Jag återkommer med detta.

Borde kunna går att göra en vajer konstruktion som får foderbordet att hänga fritt på ngt vis.

De två övriga som jag gjorde med murhinkar har inte fått provas fullt ut som sagt, funkade bra till snön kom och vi inte kom åt dem. Men med tanke på hur ovan ser ut så får jag nog modifiera dem också.
Men nu såska jag klura ut mer exakt var och hur de fyra vildsvinsåtlarna ska se ut.. :)

Min luftgevärsbana

Trots ett kanonväder ute och att man borde vara ute och skjuta med kulor och krut, så har tiden begränsat mig till att skjuta luftgevär inomhus. Ska man sysselsätta en vetgirig 6åring och en totalt vettlös 3,5åring så tar det sin lilla tid i anspråk. Sen är det ju det där jobbandet man ska ägna dagarna åt också...

Jag började med ett vanligt enkelt kulfång för luftgevär. Detta monterades i en vanlig plastback.
Sedan så får man ta vad man haver, så jag ställde plastbacken på en soptunna i plå som jag hade.
Då hela spektalket står framför dörren som går ut, och som också är med ett fönster så fick jag minimera risken för detta. Direkt på fönstret sitter en plyfaskiva. Det sitter en grov dörrmatta framför skiva, 3-4 cm framför som ska dämpa ev förlupna kulor. Framför denna sitter sedan en 20mm cellplast skiva. som i alla fall skyddar färgen på skivan. :)

Så bilden ovan visar hur det ser ut igenom korridoren där jag skjuter. Och då jag skjuter sitter det även en grind för dörren ner till källaren så ingen av misstag ska komma ner och komma i vägen.
Nästa projekt är en enkel bana med löpande mål. Motorn och trafo och styrning finns, ska bara montera detta och få dit ett band som det kan löpa på. När nu den tiden ska infinna sig.. :/

2010-04-22

Vakkoja, modell liten. :)

I dag kom jag över två stora lådor. :) Det är gjorda i gjutplywood, och har måtten H: 265, B: 105 L: 105. De har ett lock som är hela ena långsidan. Sedan fick jag med, av någon anleding, ett par kvadrat med 10mm plexiglas också. :)


En av dessa ska nog bli en permanent vakkoja vid ngn åtel. Den andra har jag lite planer på att göra till en enkel flyttbar variant som ska kunna placeras ut med traktor där det så behövs. Får se vad Erik har för uppslag och ideér? :)
En annan sak slog mig idag då det gäller min blogg. Eller rättare sagt ett par saker..
Vad då MAT? Det är numera lite för sällan någon mat i denna bloggen längre. Men det är av en anledning, jag hinenr itne skriva så mycket jag vill och tar med det mest vesäntliga, dvs jaktoch viltvårdsrelaterade ämnen. Och byta namn på bloggen känns så roddigt. :/
Då jag läste lite bakåt så slog det mig också att jag mest verkar, planera, bygga och mata vilda djur, men alltför sällan några jakter eller skjutna djur i bloggen?!
Men jag kan trösta er med att jag jagar en hel del och även skjuter en hel del också. MEN att publicera bilder på skjutna djur och berätta att ett rådjur dog är väl inte riktigt min tanke alla gånger. Det sker en gång ibland, men långt ifrån alla gånger. De gånger jag skriver om det hela så är det nog mer om något speciellt hänt, och de speciella gångerna är ju ganska ofta inget skjuts ändå. :)
Nästa projekt nu är en vakkoja modell större, dvs 2x2 meter.. Minst! ;)

2010-04-21

Övning ger färdighet..

Jag tröttnade på att inte kunna skjutträna som jag vill och kom helt sonika på att ett 10m bana för luftgevär ska jag nog kunna klämma in i källare. För hustrun motiverades detta att sonen ville ju ha ett luftgevär! :)
Som vanligt så gör jag det enkelt för mig och ska jag ha något så är det NU. Så jag tog en runda till Jula och lät sonen peka ut ngt som nog kunde vara ok. Då han är sin fars son, så blev det givet vis något med syntetkolv. :)
1250 skott, 100 tavlor, kikare och kulfång och lite annat och vi kom väl undan med runt en tusenlapp ungefär. Jaha, tänkder då vän av ordning, varför köpa sånt billigt skit? Jo, det finns ju ett par enkla skäl:
-Tanken är att sonen ska kunna skjuta lite, och en sexåring tröttnar fort på saker och ting. Ingen idé att lägga massa pengar på det.
- Funkar en bössa för en tusenlapp till det jag vill ha den till, så varför inte. Rasar den efter ngt år köper jag en ny och är ändå inte uppe i hälften av vad ett mer kvalitetsgevär kostar, dvs ett helt annat resonemang än med mina egna bössor! :)
Å så upp med alla prylar och, jo det är onekligen rätt skoj! :) Sonen har ju på sexåringars manér inget tålamod. Då är det roligare att bara se på när pappa skjuter!
Och hua vad jag skjuter nu! då jag har tavlan uppe och bössan framme hela tiden, så är det liksom inga direkta förberedelser utan det är bara gå ner och skjuta. Och det roliga är att man märker att träningen ger resultat!
Även om jag bara står och maler med träffbilder på frihand, så är det ändock träning!

Nu skjuter jag ca 50-70 skott om dagen. Oftast rena träffbilder, men även snabbskott. Dvs stå och fixera målet och lägga an och skjuta, i princip i en rörelse. Och det gör nytta och träffbilderna kryper ihop allt mer. och slarvskotten (som ALLTID kommer) blir mer och mer sällan. Onekligen något som kommer vara nyttigt till hösten!
Bilden nedan är 15skott på 10m, från förra veckan
Denna bild är 30skott, frihand 10m från denna vecka. Gick lite högt denna gång..

Kanske man för sin egen skull ska ta och fota en tavla varje vecka för att se om det går framåt?

2010-04-16

Lite rörliga bilder En älgfilm!

Ok, äntligen har jag rensat över lite bilder..

Här är en film då jag och Erik, skulle se till att han fick skjuta sin första älg. Men efter en hel del jobb, så tröttnade hunden. :D Det var en hel del snö och så löpte hon, så hon är ursäktad.

2010-04-15

En vårbild! Känsliga varnas!

*tada* Äntligen en vårbild.. direkt får strax utanför kontoret. Ok, tagen med telefonen men ändå!


2010-04-13

Bilder!

Nej, inga bilder i detta inlägg, men jag känenr själv att det saknas bilde rhär i denna blogg!

Jag har ett gäng bilder på den andra datorn och även en hel del i kameran, även lite filmer, men de ska ju läggas upp också.. :/

Eller först ska jag se var jag har min kamera också.. Hrmf.. Alltid är det något.

för övrigt är det väldigt mycekt vår i småland! Underbara mornar nu, och det enda jag hade velat nu är att ge mig iväg och jaga bäver. Får se när och var det blir tid för sådant..

Ingen bloggkollega som vill byta lite rolig jakt av något slag?

2010-04-12

Ännu en helg försvunnen... Ny skjutträning!

Ok, rubriken låter nog mer negativ än vad den borde vara.. :)

Har hunnit med en hel del i helgen faktiskt. Som vanligt, inte riktigt det jag hade tänkt, men ändå! Lördagen gick till lite allmänt småpyssel hemma. alla var lite lagom sega och trötta, så det blev en stillsam dag hemma.

På lördag eftermiddag kom jag och sonen fram till att vi borde nog ha ett luftgevär och träna med! Så då körde jag helt sonika till Jula och hittade en lagom billig variant, men lagom billigt kikarsikte, kulor, tavlor och kulfång. Sen var det hem och ner i källaren. Vi kom fram till att om vi sätter igen fönstret på den för tillfället icke fungerade källardörren, så kan vi stå vid värmepumpen så blir det ganska precis 10m! Sedan turades vi om att skjuta. Nu är det ju svårt att hålla i geväret för en 6 åring, men vi fixade till en skjutbänk, så kunde även han skjuta lite!

För egen del så måste jag säga att det var ju ruskgit kul att skjuta! Och enkelt! Så nu får tavlan o kulfånget vara kvar så det blir enkelt att skjuta då man vill. Så när jag ändå ska ner och ut med hunden, sätta igång en maskin tvätt, etc, så stannar jag till och skjuter 10-15 skott på tavlan.

All träning är ju bra träning! Just nu så kör jag instinktitvt skytte. Dvs laddar och fixerar tavlan med blicken och sedan upp och pang, utan att sikta längre stund. Och det behövs inte många gånger förän faktiskt träffbilderna kryper ihop allt tätare!

Våra fågelholkar gick åt fanders då jag inte kunde få hem virke då kärran inte ville vara med. Får ta det nästa gång min far är ner med bil och släp! :)

2010-04-08

Skynda, Skynda, Skynda..

Det där med jobb är lite märkligt..

Oavsett vilken arbetsplats man är och har varit på så verkar det aldrig riktigt jämna ut sig i arbetsbörda. Men det verkar alltid vara samma personer som har massor att göra och samma personer som tydligen inte alls har lika mycket.. ? Men det kanske ligger i hur man förhålelr sig till jobbet?

För egen del är det kräkmycket numera! Men iofs, man får vara glad att man har ett jobb och att man jobbar på ett företag som bara ökar. Motsatsen är klart mycket värre!

Idag var iaf alla sjöar utmed vägen hit, helt isfria. Inte ens lite isflak som snurrade runt.. !
Det är verkligen vår nu!

Just nu har jag ett ev litet projekt med sonen hemma. Vi ska göra fågelholkar! Inte helt enkelt för en 6 åring att spika och borra, men han har lovat att måla dem iaf. Vi hade även ett snack om det här med viltvård i gårkväll. Då han är en ganska stor tänkare, så kom han fram till att han ville göra något för harungarna. Hans tanke är att gräva en grotta till dem där varken hök eller räv kommer åt dem. Vi får väl se vad det blir, men det gäller att ta tillvara ambitionerna! :)

2010-04-07

Det rör på sig ännu mera...

Jorå.. vår och allt är det. I dag var en av sjöarna bredvid vägen på väg till jobbet, helt is fri. Jäklar va det går fort då det väl rör på sig!

En del nya planer för året som sagt.. Och även en del nyförvärv!
Har trådar ut om en ny wachtelvalp till sommaren iaf. Det ser jag fram emot nu, även om senaste årens hundliv har varit jäkligt trist så ska det bli skoj! även om barnen nog ser fram mot det mer än jag!

Har även köpt en studsare till. Hva 640, 9,3x62, med den nya Houge kolven på, flaggsäkringen kvar, och orginal längd på pipa. Ungefär tillbaka där jag började, men med lite modernare bössa, lite bättre kolv, och något grövre kaliber. :) Nu är pappiren hos Länsman och väntar på OK på licensen.

Hade en liten tanke om att börja ladda lite ammo nu också, men jag får lägga ner den hobbyn. Tiden kommer inte räcka, inser jag redan nu.. Så jag ska nog köpa på mig lite kulor och krut och se om ngn välvillig kompis kan hjälpa mig med detta.

2010-04-06

Lite ljusare tider...

Så var påsken avklarad och det är dags att krypa i selen igen och börja jobba. Men det var segt!

Har dragit på mig världens magkatarr och är inte helt 100, vilket är tämligen irriterande!
Detta har ju dels orsakat att det inte blivit ngn vidare skogstid på några dagar heller. Klurar lite på årets viltvårdsplan iaf.

- Fjolårets 8 nya saltstenar ska förnyas och jag har nog två till som ska ut.
- En av foderautomaterna för för rådjuren demolerades totalt av vildsvinen. Får se om en ny konstruktion. Två av de övriga ska nog flyttas så de blir mer lätt tillgängliga även vid mer än 50cm snö.. Plus ev en ny konstruktion också..
- Blev ju två ny foderplats för rådjur och älgar i vintras, då det itne gick att köra ensilage på alla vägar med den snön som var.
- Kråkfällorna kommer snart ut, säkrade och gillras när det blir dags!
- En rävåtel ska påbörjas snarast! Börjar med en musåtel när jag komer ut nästa gång.
- Jag kommer avveckla min ena åtel, där ut där jag bodde tidigare. Jag hinner inte med helt enkelt och ska koncentrera mig på våra hemmamarker.

Har en tanke om att röja ur en ekbacke hemma för att få lite mer nytta av dem.

Så planer finns.. :)

2010-03-30

Utebliven kattjakt igen

Det var tänkt att jag skulle jagat lodjur i helgen som gick, men på grund av fel väder så la vi ner det projektet. I fredags så blev det i stället i angelfiske med kusinen. Vi hade en ruskigt bra dag!

Varmt som bara den och slutade med att man tom satt med bar överkropp i solen. Samt, som vanligt, en massa god mat på sjön.

Lördagen ägnade jag mig åt lite viltvårdspyssel. Jag kollade till matplatserna för rådjuren och pytsade ut ett par säckar med havrekross och kollade så det fanns ensilage kvar iaf. Satte upp en ny saltsten och flyttade en foderspridare samt skiddade lite vakpalats! :)

Söndagen blev en dag i skåne med årets havsöringspremiär, för mig. Var mycekt folk ute och för mig uteblev fisken, men RW fick en litens om åkte i igen. Jag hade dock en hygglig bit som var efter, men inte högg.

Helgen var också ett ganska sorligt avslut. Min farbror gick bort i fredags. Cancer är en hemsk sjukdom. Inget oväntat dödsfall, emn väl så sorligt. Han var inte den störste jägare, men dock alltid med i skogen och var nog en större del av min jaktliga uppfostran än vad jag själv kan tro.,

Det är sorgligt men på något vis är det en viss tröst att det är som min kloka mor säger; det tar ju trots allt på oss i rätt ände. De gamla före de unga..

2010-03-25

Lite händer det i alla fall...

Jorå, även om inlägen här lyser med sin frånvaro så händer det en hel del här!

Av någon anledning har inte tidne funnits att skriva här, ja eller någon form av nätnärvaro att tala om. Det ska ju jobbas en hel massa, tränas en del och familjen tar sin tid det också.

Jakligt är det ju ganska stilla. Just nu planerar jag två rävåtlar. Båda med befintlig belysning, vilket nog är en förutsättning. Så fort snön är borta blir det att fixa till en musåtel så jag kanske redan i vår kan lära rvävalparna att det alltid finns mat där.

Snön raserade ju även mina planer på att köra ett race med kråkfällorna nu i vår utan jag får ta det senare.

Nu har jag iaf börjat luska efter lite valp. Jag har väl ett par krokar ute nu iaf, så får vi se om det blir något. Tyvärr har jag inte riktigt hittat det jag söker, men är nog ganska hoppfull ändå.

idag så är tanken jag ska norr över igen och jaga lodjur. Men vädret är ju inte det ultimata.. Och kikar man på lite vädersiter så har jag tre olika prognoser som inte alls är överens.. :(

vi får väl se vad som händer... :)

2010-02-26

Sjuk hund, bannade snö

Jo, det är ett bra tag sen jag skrev.. Inte för det inte händer något, men tiden går till allt annat numera. Samt att slutet på jaktsäsongen inte riktigt blev som man hade tänkt sig..

Jag slutade nog jaga rådjur med hund strax innan jul och sedan dess har Dina mer eller mindre varit stående.

Tanken var ju också att hon skulle varit parad nu. Allt var klart och fixat, förutom ögonlysning där jag hade tur att få en tid omgående. Då jag var där så klappade jag om henne och tyckte det var en konstig knöl vid ena spenen. Så jag bad veterinären känna igenom henne lite och kom väl fram till att det var en tumör i juvret. Så det var bara att ställa in parningen och allt sådant och boka en operation istället.. :(

Det verkar ju inte heller blivit helt okomplicerad.. De har opererat bort de två främsta spenarna på ena sidan, inkl juver. Hon ser ut som de har haft symöte på större delen av bröstet/buken. Så nu är hon fortfarande med krage och medicinering. Men det går åt rätt håll. En sak som oroar mig mer är att hon tydligen hade dåliga blodvärden och levervärden. Ska tillbaka och undersöka detta i nästa vecka..

I princip all jakt har uteblivit för mig nu.. jag ägnar mig åt att jobba natt som dag just nu, klagar på snön, bojkottar Aftonbladet och letar valp. Vi får väl se hur kommande jaktår ska bli..

2010-02-01

Tomma åsikter? Vart tog djurvännerna vägen?

Det är fortfarande rejält med snö och fortfarande riktigt kallt. Nu om någon gång är de vilda djuren beroende av att få hjälp.

Återigen läser man spaltmeter av insändare, ledare och artiklar om oss "onda" jägare. Och raden av anonyma inläggsskrivare bara växer. Allt som oftast har de som skriver texterna ovan väldigt mågna och starka åsikter om hur saker ska fungera. De har motargument och lösningar på det mesta.

Men är det bra höga bröstoner och ljudlig klaga eller finns det något konkret bakom deras omtaken om våra vilda djur? Eller är det så att man bara är mot allt vad jägare heter och använder de vilda djurens väl och ve som ett argument utan bakgrund?

Jag har skrivit om detta tidigare men det blir bara allt tydligare och mer och mer pinsamt med tanke på hur mediafloden växer..

Som lite exempel: Jag har pratat med 4 jägarkollegor om de nyligen genomförda rovdjursinventeringarna. På fyra olika platser i lander. Av de som deltog i dessa så var det till 100% jägare. Inte en enda av de tangentbordsbeväpande rovdjrusvännerna var på plats..

Ett annat exempel, I dessa kyliga och snörika dagar så undrar man hur mågna som lägger ner tid, energi och pengar på att utfodra de vilda djuren? Det finns kanske en och annan som gör en insats, men jag kan med stor sannolikhet säg att vi jägare är de som till största del bidrar till att de vilda djuren klara de värsta veckorna. För egen del så räknade jag fram att vi nu har utfodrat för ungefär 3000,- under januari. Ensilage, havrekross och vete till grisarna. Fällda aspar och sticklingar som planterats tidigare räknar jag däremot inte med..

Så varför gör vi jägare detta då? Om vi nu är de hjärtlösa typer som bara vill döda, så varför lägger vi ner tid, energi och pengar på sådant som inte resulterar i att vi dödar mera? Någon av de som skriker bakom sina skärmar, vill säkert hävda att vi bara utfodrar för att få mer djur att skjuta. Det är, som vanligt, en åsikt utan verklighetsförankring. Jag kan ju bara svara för mig själv, men vi utfodrar rådjuren och hararna främst för att de inte ska svälta ihjäl. Om de skulle resultera att de kanske blir skjutna under nästa års jakt, så är det absolut ingen medvetet mål.

Vidare så är det massor av småfåglar och andra djur som drar nytta av det vi utfodrar.

Personlingen tror jag mycket av det viltvårdsarbete som vi jägare lägger ner grundar sig i en respekt och intresse av naturen. Det är intressant att se rådjurens rangordning då de äter vid en foderplats. Det är också intressant att bakspåra ett lodjur och se hur de har jagat och och tagit sig fram genom skogen. Som naturintresserad så lär man sig hela tiden. För mig personligen är det också en frågan om att vara en del av naturen och inte en tangentknappande åsiktsmaskin utan någon förankring i det man skriker om.

Tyvärr har vi en mediabevakning som skiter i var man får sina åsikter och vad de grundar sig på.

Mina åsikter om jakt och vilda djur grundar sig på erfarenhet och att jag vet om effekterna.

Vad grundar du dina åsikter om jakt och vilda djur på? Hur tar du ansvar för dina åsikter?

2010-01-21

Vargjaktsdebatten och dess kombantanter

Efter att ha tvingat mig själva tt se lite på debatten om vargjakt på TV4, så är jag nu helt övertygad. Jägarns Riksförbund är absolut den största jaktfientliga organisationen som finns! Trot om man vill, men med deras sk insats i vargdebatten i går så satte de nog absolut punkt för en jaktlig förvaltning av vargen.

Glöm Naturskyddsföreningar och alla andra populistiska föreningar som försöker svärta ner jägare. Vi har JRF som själva gör vad de kan för att rasera allt förtroende för oss jägare.

För övrigt så har jag slutat att titta på dessa debatter. Mest för att man bara bli irriterad på att tydligen är en högljud protest mer värd i media än en saklig och faktabaserad framställning.

En bra liknelse till VARFÖR vargjakten är en viktig detalj i vargförvaltning är följande:

Se vargstammen som ett glas vatten. Den genetiska variationen består av blå färg. Nu är vargarna väldigt ljusblått vatten. Men om man då häller ut 10% av vattnet och sedan ökar på med 5% ren blå färg så blir ju ALLT vatten mer blått! Därför är det viktigt att man skjuter av ett antal vargar INNAN återinplantering av nya gener börjar.

2010-01-19

Lite om helgen..

Blev inget jagat i lördags då vi hade lite sjuka barn och en del att göra hemma.. En ganska vanlig företelese verkar det som just nu.. :/

I söndags så var jag och kusin ute iaf. En hel hoper snö och blåsigt som fn, men skam den som ger sig!

Tanken var att skjuta älgkalv i första hand och gris i andra hand. Något som lille hund inte riktigt fattat.. :( Han väljer numera ALLTID gris i första hand. Så även i söndags..

För att göra en lång historia kort så hade vi 4-5 timmars ståndskall/gångstånd. Vi var under 25m på ståndskallet 5-6 gånger, men utan att kunna skjuta.. :( Riktigt spännade jakt, men som slutade oturligt med att Ekko fick sig en bete i sidan. Verkar som det inte var några allvarliga innre skador, mer än en blodansamling vid ena njuren som veterinären trodde skulle gå ner av sig självt. Han är iaf opererad och blir konvalecent för resten av denna säsongen, skulle jag tro..

Just nu vräker det ner snö igen.. Rådjuren får nu det lugnt till nästa år. Nu matar jag dem i stället! På tal om att mata vilda djur.. Tänk så många som ondgjort sig över vargjakten och vi elaka jägare, undra om de har gjort ett enda handtag för att underlätta för djuren nu? Eller vid rovdjursinveteringarna.. Varför är det bara jägare som ställer upp dessa dagar? Är det kanske lätt att skrika rakt ut på internet, i skydd av sin anonymitet utan att behöva göra ett handtag i verkligheten?

2010-01-14

Snö och kyla, hårda tider för viltet


Kallt som fn... snö i mängder på sina ställen. Det är ruskigt tufft för vissa djur i skogen nu så nu betalar sig nog en hel del av det jobb jag gjorde i våras . Alla automaterna har varit fyllda nu ett tag och det verkar som de även är välbesökta. Ett problem är ju, som vanligt, vildsvinen som har en tendens att vara ganska destruktiva i sitt foderletande.. :(

Är väl ett par hundra kilo som har körts ut nu och ajg tror ngo att rådjuren har fått en lite drägligare tillvaro. Rådjrusjakt med hund slutade vi med vid årskiftet då det blev för mycket snö.

Nu kommer jag inrikta mig på grisar och älgar med ställande hund, lite överallt i södra sverige.

Vi hade en bra dag i fredags! Tanken var att min kusin och jag skulle skjuta ett par kalvar hos en markägare som hade3-4 kvar. Vi hade en hel del spår efter kor och kalvar och släppte även på dessa. Problemet var att Ekko, inte ville jaga älg den dagen. Det var bara gris i huvudet på honom! :) Då hade ändå min kusin skjutit en älg för honom dagen innan. Hans 125 älg för övrigt.. Inte illa då man inte ens fyllt 40!

Hur eller hur så slutade fredagen med 4 skjutna grisar på två man. Ett ganska bra facit! Med lite tur ska vi dit i gentill helgen.. :)

Två av helgens grisar...

2010-01-05

Okunnighet och trångsynthet

Årets vargjakt blev nog mer än vad många hade trott. Det var ingen hemlighet att det skulle jagas varg och hur regelverket såg ut. Men tydligen så valde flertalet organisationer som var emot detta att vänta tills sensationsmedias nyhetstorka slog till i mellandagarna.

Dessa väljer att piska upp en stämning om att det skulle vara vi jägare självvådligt beslutat att skjuta vargar. HALLÅ?!? Vilken planet kommer dessa i från?

Beslutat är fattat av regeringen och Natürvårdsverket är de som tagit fram underlaget. från forskare osv.

Att då ge sig på jägarna som helt enketl exekverar belsutet är för mig helt befängt. Är det lika accepterat att ge sig på den lokala skattemyndigheten då jag vore emot inkomstskatten?

Det finns de som kallar jägare för mördare och allt annat trams som jag inte bryr mig om. Det säger mer om dem än om oss jägare. Jag har då aldrig sett så många som skriver att de ska mörda folk, skjuta jägare osv. Det är skrämmade! Återigen, det säger mer om de som skriker än om oss jägare.

Det finns en stor okunnighet hos många om såväl jakten och kanske i synnerhet vargjakten, mycket på grund av media.

1. Det är inte vi JÄGARE som beslutat att skjuta 27 vargar.
2. Det var INTE 12 000 jägare som var och jagade varg. Däremot finns det 12 000 jägare som är registerade för att få jaga varg.
3.Det var ingen jakt från motorfordon. Varken helikopter eller snöskoter.
4. Det vargar som påsköts eller bommades räknades direkt av tilldelningen och måste således ha en tjänsteman från Naturvårdsverket som på plats bedömer om den är frisk eller skadad.
5. Jaktledarna var skyldiga att DIREKT meddela via telefon om en varg påskjutits. De har även skyldighet att varje timme kontrollera ev påskjutningar hos andra lag. Jägareförbundet förslog en snabbare kontrollmetod med SMS till samtliga jaktledare, men detta avslogs.

Det jag själv inte har förstålse för är antalet bomskott! Det är katastrofalt och där måste man deffinitivt skärpa sig! Jag tror det var många ute som inte varken hade kunskap eller erfarenhet och det krävs en bättre självinsikt och ett bättre regelverk.

I övrigt är jag fortfarande övertygad om att årets vargjakt kommer att bli räddningen får våra vargar.

2010-01-03

Det där med vargjakt..

Ok, blev ingen vargjakt för mig. Tråkigt, men inte helt oväntat..

Det verkar också som att mellandagarnas nyhetstorka drabbar oss jägare. Mägnder med olika sk "debatt inlägg" om att vi jägare är blodtörstiga mördare. Man blir lite mörkrädd då man inser hur verklighetsfrämmade och asfaltsskadade många människor har blivit!

Personligen tror jag att vargjakten är det som gör att vi faktiskt kommer kunna ha en vargstam i Sverige!

Det är ju de facto inte vi jägare som bestämt vi ska jaga varg. Det är ett beslut från regeringen och vi jägare exekverar beslutet. Hur kan då vi jägare bli boven i dramat?

Såg även något blogginlägg från någon ungdomdspolitker där han fördömde regeringens beslut då de hade gett med sig till den "onda jägarlobbyn.." Ett sådant inlägg är inget annat än en en politiker wannabe som vill synas. Ingen fakta och bara populistiska åsikter. Tämligen patetiskt!

En annan fråga som man kan fundera på ang gårdagens vargjakt, är vi jägare så kunniga att vi helt enkelt skjuter 10% av den uppskattade vargstammen på 12timmar? Eller har man räknat fel på antalet vargar som finns i Sverige?

Det kan vara så, men jag är personligen övertygad om att det är frågan om att man i detta fallet har ruskigt bra koll på var vargarna fanns innan jakten började! :)

Det ska bli intressant att följa hur effekterna av vargjakten blir. För egen del tror jag att acceptansen för vargen ökar medans däremot tillväxten kommer att vara oförändrad. Kanske kan vi rent av få en minskning i antalar dödade och skadade tamdjur?

2010-01-02

Nytt år!

Gott nytt år på er alla..
Har mest jagat och ägnat mig åt andra sociala aktiveter än att skriva här.

Det verakr som att vargjakten för min del brinner inne. Dels av min tänka reskamrats förehavande och dels för att jag är ganska klar över att det inte kommer finnas några vargar kvar på licens efter morgondagen.

Att samtliga vargar skjuts på så kort tid är ju ett kvitto på att det verkligen finns mycket varg i dessa områden.

För egen del så tänkte jag jaga lite idag här hemma,. Men en rejäl skare sätter stopp för att jaga med hund så jag hoppas på att kunna locka till mig ngn räv iaf. Soligt och några grader kallt borgar för att rävarna nog kutar runt lite idag...