2011-01-11

Hell Yeah! Eller dagens inlägg om hälsa och skönhet?

Inga nyårslöfte här inte! Lovar inget utan bara hoppas.. :)

Vad jag däremot har gjort tidigare är att sluta med alla former av nikotin. Ok, det var inte första gången jag la av med sådant, men denna gången är det fn i mig den sista! Slutade den 7 november 2010. Dvs lite drygt två månaders sedan. Och det går faktiskt bra! Har man inte varit beroende av något så vet man inte ett skit vad jag pratar om, men för er som varit nikotinister vet ju säkert vad jag pratar om.

Jag vill ju inte vara beroende av något sådant. Det gör mig begränsad och tar tid och pengar från viktigare saker. Det är faktiskt inget positivt med rökning. Har en bekant som förklarade sin abstinens med att hon skulle kunna göra precis vad som helst för att ta en cigarett. Själv så ställde jag mig då frågan; Om nu en cigarett är det viktigaste i livet så har man nog ganska felaktiga prioriteringar?

Ok, det finns inget negativt med att inte röka. Men däremot finns det en nersida med att SLUTA röka. Man blir fet som ett troll! :) Inte för jag proppar i mig godis och sådant, utan dels för att maten smakar bättre, men framför allt så förändras ämnesomsättningen ganska radikalt. Vilket har gjort att undertecknad får mer och mer pondus. Att sedan inte kunna jaga som vanligt gör att man rör sig mindre än normalt.

Så efter jul och nyårshelgerna så finns det helt plötsligt nästan fem kilo mer att tycka om! :) Jag gråter inte blod för det. Om det är priset jag får betala för att inte röka, så Hell Yeah!

Men det är liksom inte jag att inte röra på mig, så nu får jag väl ta ett kraft tag. Knät håller inte för löpning ännu, så det får blir att gå till att börja med. Då jag tränat en hel del tidigare så vet jag mina begränsningar och vilka yttre hinder som kan begränsa mig.

- Att ha barn är en sak som gör att man inte alltid kan ge sig ut när man vill.
- Vädret ser jag itne som ett hinder, men kan vara en mental spärr.
- Tråkigt! I början är det segt!
- Mitt knä inte håller utan måste operereras.
- Jobbet. Att byta affärssystem tar en hel del tid utöver min vanliga arbetstid!

Men bara att vara medveten om sina hinder gör att det blir lättare att övervinna dem. Precis som med allt annat.

Att sedan mat är så jäkla gott, är ju en annan sak. Det är en utmaning att göra mat med mindre fett och socker. Att göra en pastasås med grädde är inte alls svårt. Det smakar ALLTID gott. Men att göra det helt utan är en konst! Fett och socker ÄR smakförstärkare som verkligen funkar och det är som sagt lite mer avancerat att laga mat med mindre av dessa. Observera, kroppen behöver vissa typer av fett, inget snack om saken. Men i många fall får man i sig det utan att ens behöva fundera på det. Och barnen hemma måste också få i sig allt de behöver.

Så vi får väl se hur detta ska utveckla sig.. Det är inget snack om Beach 2011 eller så.. Och jag lovar att jag inte ska försöka skrämma bort eventuella läsare med halvnakna före och efter bilder! ;)

Nu så blir det ett tag med jobbet igen och sedan lunch.. Vad nu det ska bestå av.. :/

Inga kommentarer: