2009-10-08

Gris i majs


Ok, det är alltså inte frågan om ett recept nu då... :D

Fick en påringning från K9 om att de hade haft besök av grisar i en majsåker. Bonden var måttligt glad, vilket man kan förstås!

Jag har ju aldrig bangat jakt så efter lite förhandlande med hustrun kom jag iväg.
Beväpnad med McMillan och Dina så möttes vi vid Amigo. Ns lyste iofs med sin frånvaro..

Givetvis var det fel vind och inget smidigt sätt att ta sig dit där grisarna gick in och ut. Inne i majsen är det givetvis ingen större chans att komma till skott. Till saken hör att det även låg lite hus runt om också..

Men vad gör man? Vi väntade helt sonika till grisarna kom in i majsen och därefter smög K9 runt och satte sig i tornet. Varvid undertecknad började promenera lite i kanten på åkern. Jäklar va de tryckte först! Sen blev det en rusning bort i ena hörnet av åkern. Jag kutar som fn runt och ställer mig beredd. Sen blir det helt tyst....
Jag hostar lite försiktigt först. Ingen reaktion. Snurvlar och harklar mig.. Fortfarande inget händer...

Tar upp en stor sten och hör då lite fnys och kastar den i rikning mot fnysandet. Då tar det fart igen... Tillbaka ner igen, trodde jag! 10-12 grisar viker ner och ska in i skogen och där sitter K9 och är beredd. Pang och så rasslar det överallt.. Lagom spännande då det börjar bli lite lagom mörkt.. :/

Pratar med K9 på tfn och han kommer ut till mig och är lite lagom uppgiven då man inte vet hur det har gått. Han hade inte sett ngt på skottplatsen iaf, men som alla vet så behöver det inte betyda så mycket.

Så vi väntade en liten stund och monterade alla lampor, monterar av kikare reder ut spårlinan osv..

Väl uppe vid skottplatsen så har grisarna dragit rakt ut från åker över en skjutgata. K9 är väl en av de jag känner som jag vet klarar av ett sådant skott.. Väl framme så gör jag ett dumt antagande.. jag förutsätter att den påskjutna följt med de övriga grisarna.
Som tur är bevisar Dina att jag har fel. Hon går utmed skjutgatan och jag muttrar ngt´om att man nog ska följa hunden hur dum den än är.. Men se där.. blod och en hel del av det också.

Spåret vinklar 90 grader och runt igen.. ca 75 meter bort bakom en ikullblåst gran ligger grisen... stendöd med ett bra skott bakom bogen.

Dina var inte lika övertygad om att grisen är död utan gör allt hon kan för att verkligen döda den. :)


En lagom stor galt och en hygglig matgris. Vi lyckades direkt då bonden ringt att komma ut samma kväll och direkt skjuta en gris. Vad jag vet så var de inte tillbaka mer i åkern i alla fall.

Lantbrukaren var nöjd och genom snabbt agerande så tror jag vi minskade lite motsättningarna mellan jägare och lantbrukare, som ibland kan finnas. Alla nöjda och glada! :D
Taskigmobilbild..








3 kommentarer:

Jaktidiot sa...

Härligt! Det här var spännande läsning! :)

XJAKT sa...

Spännande

Ola sa...

Instämmer. Spännande läsning. Ett par såna turer så sprider sig ryktet och man har jakt överallt sen! ;)