2009-08-12

Telia har fått konkurrens från IKEA!

Ok, nu verkar jag nog vara världens mest gnälliga kund.. Sverker Olofsson, du har konkurrens! ;)

Dagens antagonist är IKEA. De må ha duktig och välutbildad personal som jobbar på sin reklamations avdelning, men det verkar itne greppat konceptet fullt ut. Storyn i korthet:
1/8 köpte vi ett gäng bokhyllor på Ikea i Älmhult. Hämtade ut dem i varu utlämningen och alla kollin var med och allt var frid och fröjd. Trodde jag.. Vid det sedvanliga havet av wellpapp och spånskivor så visar det sig att det saknas totalt 12st hyllplan!

Jag har faktiskt aldrig tidigare varit med om att det varit fel på något från IKEA, inte ens en liten skruv. Men här hade något blivit fel. Och fel kan det bli det är mänskligt, det viktiga är sen vadman gör för att avhjälpa felet.

Ringde iaf till IKEAs reklamationsavdelning och det var inga konstigtheter, de skulle skickas via posten och det skulle ta 7-10 dagar innan vi hade dem. Jag morrade och var lite sur, men accepterade det ändå. Så i går, dvs efter 10 dagar ringer jag och undrar var de tagit vägen. Efter totalt 62 minuter (!) i telefonkö så får jag prata med en tjej, som var ovanlgit välutbildad i jobbiga kunder. ;)

Det visar sig att IKEA har gjort fel igen.. De hade printat i sitt system att VI skulle hämta hyllplanen i Helsingborg! Då dessa inte fanns där så hade de ändrat att vi skulle hämta dem i Hissings Backa.

Men däremot hade ingen talat om för oss att vi skulle hämta dem.. varken i Helsingborg eller Hissings Backa.. Så frågan är ju hur vi skulle veta vart vi skulle hämta dem..

Något irriterade så ber jag tjejen, ovanligt vänligt, att hon kanske kunde försöka se till att jag får mina hyllplan helst i dag. Nope, fanns inte en chans.. det skulle ta ytterligare 7-10 dagar innan vi skulle få dem till oss! Men det var inget jag kunde få skriftligt på, då det kunde ju ta längre tid..

Möjligen jag junde få besinpengar om jag körde och hämtade dem i Kalmar, men det betyder jag får ta en dag ledigt och den kompensationen uteblev. Nej, inte helt.. jag skulle få några lunchkuponger som jag kan använda på Ikeas restuarng på deras varuhus.. :/

Mycket irriterande och framförallt förvånadsvärt hur lite man försöker göra för att få nöjda kunder? Då jag själv jobbar en hel del med reklamationer, kundservice etc, så är jag ju pinsamt medveten om att saker kan bli fel. Måttet på kundservicen är hur man hanterar dessa fel och vad man gör för att lösa det hela. IKEA verkar inte vilja lösa problemet så jag blir nöjd iaf.. :(

2 kommentarer:

Jaktidiot sa...

Hämta i Hisingsbacka eller Hbg, crazyness!!! :( Fan vilka "genier"! ;)

Anonym sa...

Vågar man säga att man jobbade en period i slutet på 80-talet med reklamationer på IKEA...

Intressant arbete.....;-)

Mvh
Lennart