2009-03-23

Mera viltvårdsplaner

Kom fram till att jag har mer jag ska göra i fråga om viltvård... :)

Dels så slog det mig att min ekonomi inte direkt tillåter alla mina planer med en gång.
Jag får helt sonika revidera min plan och helt enkelt datummärka vissa saker, alternativt se till att min far handlar ihop en del.

Får ju lägga till en sak på listan, som iofs är en chansning.

Upp med en fodertunna för änder vid en av sjöarna på min fars mark. Här finns två problem.
Dels ligger sjön till hälften på vår mark och dels så Är det ganska sporadiskt med ankor. :/
så planen är väl att se om kusinen ska ha några ankor i år och då köpa ett tiotal av honom framåt juni/juli och börja mata då. Och helt enkelt hålla käft om det till de som har andra halvan av sjön. Även om jag är ganska säker på att deras jakt inskränker sig till älgjakten. ;)
Men ovan projekt blir alltså framåt sommaren.

Så månadsplanen blir enligt nedan:

April
Upp med 4 saltstenar och få klart de tre foderautoamterna för grisarna.
Få upp tornet vid en av åtlarna. (Det står ju redan klart! )
Minst 2 lockplatser kamoflerad och klar.

Maj
Bygga in två av tornen vid foderautomaterna.
Minst två nya pass klara.

Juni
Ev sätta ut änderna och en fodertunna till dem.
Ska även bygga minst två torn till.

Juli
Röja samtliga pass, då det med säker het vuxit upp som fn. Börja åtla in i grävlingsfällan.
Fixa klart åtebelysing på de två kvarvarande åtlarna.
Augusti
Gå över alla gryt och ägna något helg åt att gräva efter grävling.

Så får det bli till en början i alla fall.. :)

Rapporter kommer med mina framsteg och motgångar..

Nu ska jag beställa en spridare till. :)

Inga kommentarer: