2010-05-10

Helgens viltvårdsarbete

Händer som vanligt en hel del, men i detta inlägg så blir det enbart om helgens viltvårdsarbete. Jag kommer utelämna P1s program "Medierna" ang den så kallade dokumentären "vargkriget".. Jag lovar..

Helgen har jag ägnat åt att fixa mer mat åt de vilda djuren. Kameran låg hemma så det blir bilder lite senare.

Det jag gjort denna gången är bland annat fylla på foderspridarna samt satt ut en ny spridare. Samtliga dessa tre går ju nu som foderplatser då ingen av dem har någon koja eller torn, men det är på gång. Sedan pillade jag ner 80st Salix sticklingar på en gammal odla mosse jag har som lite foderproduktion för älgarna. Den ska röjas lite mer så blir det ganska bra. Jag passade även på att fixa till tre större rishögar för kommande harungar. :)

Sen passade jag även på att montera ner en gammal skjutlave och använde tak och väggar från det och byggde ett sk hartak.

Så nu har jag gjort en insats för så väl stora som små djur. :)

Nästa fundering jag har är vad jag kan göra i form av viltvatten. Det tråkiga är att jag har inget ställe där jag varken kan anlägga eller utveckla någon form av viltvatten. Jag har ltie funderingar på att ev sätta en matningsstation för änder vid en av gölarna, men jag tror itne det ger så stor effekt. :/

Nu är det kortvecka och på onsdagkväll bär det av till Dalarna för att jaga bäver i några dagar.

1 kommentar:

XJAKT sa...

Du skrev om hartak....
Vi har flea stycken och det fungerar riktigt bra, skogsfågeln verkar gilla dem också.