2010-05-03

Vargkriget?

Jaha.. vad ska man säga.. Ovan dokumentär är väl ett av dagens ämne för de flesta någorlunda upplysta jägare.

Jag hann itne sen den direkt utan såg lite i gårkväll och lite idag på morgonen. Jag är rätt skeptiskt. Utrustning och tillvägagångsättet de påstår sig använda sig av är ju mot all rim reson.

Då jag själv provkapat pipor för att se precisionsförändringen så kan jag säga att de korta varianter de hade möjligen kan träffa inom någon kvadratmeter på 35 meters avstånd. Och sedan de sk riktmedlen. Trams!

Att sedan tro att man obemärkt kan köra runt natt efter natt på småvägarna på landsbygden och att ingen skulle reagerat, är bara att glömma. Det vet jag av egen erfarenhet!

Att sedan fånga varg i fälla..? Mjae.. tillåt mig småle.. Under alla tider har man insett att vargen är lite för klurig för det.

Gift? Jorå.. undra hur glada de närmaste jaktlagens hundförare blir då?

Spänga "varglyor" i skogen och sedan tycka att man gör det obemärkt? Mhm.. Just det.

26 vargar dödade, dvs 10% av vargstammen som inte våra forskare, spårare etc ens hade märkt av?

Nej, jag avskriver detta som konstigheter. Märk väl, dessa grupper finns säkert. Ävne om de itne är alls så välorganiserade och hemliga som de tror och jag tror iofs inte de har fått död på några vargar heller. Men de vill synas och göra sin röst hörd!

Om vi nu inte inom det närmaste får några fler utspel om detta så kommer jag avskriva detta som veritabelt trams. Det enda positiva med detta är att såväl jägare som rovdjursivrare, får en gemensam fiende. För ingen jägare med vett och sans kan ställa sig bakom illegal jakt!

Jag kan förstå hur de tänker, men däremot har jag ingen som helst förståelse för det.

Min personliga slutsats är att detta är inga jägare. De är inte heller så framgångsrika med sitt "uppdrag" som de själva tror. Jag har även svårt att tro att det skulle vara någon konspiration för att smutskasta jägarna heller. Men det jag är säker på är att det som sades i den sk dokumentären inte är sanning rakt igenom.

Som sagt, dessa grupper finns nog, men de dödar inga vargar, även om de säkert försöker.

Det ska onekligen bli intressant att se vart detta tar vägen.. Väntar bara på första insamligen för tipspengar om dessa "nätverk"! :)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Inte kan de lura journalisten så att de inte är verkliga och inte dödar vargar ibland, och nog måste det vara "jägare" även om inte representiva.

Nog märks en del tjuvjakt och 26 dödade låter möjligt för all tjuvjakt.

Men de verkar inte framgångsrika i sin vargutrotning. Så länge vargstammen hålls vid påbjudna ca 200 har det begränsad betydelse om det är tjuvjakt eller legal jakt.

Eftersom tjuvjakten inte längre har stor betydelse för att ha tillräckligt stora rovdjursstammar i Sverige kan tjuvjakten avdramatiseras.

Men vore jag ansvarig för licensjakt skulle jag undanta områden med förmodat stor tjuvjakt.

Tjuvjägarna skall inte lyckas lokalt med ambitionen att hålla vargen undan från den egna bygden.

Eftersom vi inte vet precis hur många vargar som finns och hur stor tjuvjakten är måste man ta till lite extra säkerhetsmarginal när licensjakt kvoteras.

Det ligger också en viss pedagogik i om tjuvjakt resulterar i fler vargar lokalt.

U.R sa...

Käre Anonym,

För det första, att skriva anonyma komentarer skäner trovärdigheten i dessa.

Jo, det går att lura en journalist, om inte annat så är det inte alls svårt att få ut sina egna lögner kryddade med små korn av sanningen. Det har bevisats flera gånger.. Journalisten blir helt enkelt en "nyttig idiot" och de nyttigaste idioterna är just de som är så övertygad om att allt de skriver är sant.

Ang marginaler vid bedöming av licensjakt, så är ju som sagt detta något som går åt båda håll. Är även ganska övertygad och informerad om att försiktighetsprincipen gäller åt båda håll.

Men faktum kvarstår, detta är då ett polisärende och har egneligen inget med jägarna att göra. Men som jägare få man onekligen ta den debatten ändå.

Inga M sa...

Hmmm, tack för Din initierade kommentar ang, vapen, på min blogg. Jag fortsätter att skriva om vargkriget i nästa inlägg

Inga M sa...

Jag lägger en länk hit på min blogglista om det är ok?

U.R sa...

Inga, Helt ok

jaktidiot sa...

Tipspengar var ordet! Det känns rätt mycket som kvällspressjournalisten som betalade nazzar för att posera med pistol utanför Alexandra Pasclaidous lägenhet... fabricerat scoop säger jag, rent trams!

Anonym sa...

"Gift? Jorå.. undra hur glada de närmaste jaktlagens hundförare blir då?"

Inga problem alls i Norge där de (jägare, två av dom yrkesjägare) som dömdes för giftutläggning vid två olika rättsfall, alla fått både ekonomisk och moralisk stöd från det lokala jägarmiljöen.

Någon som är så j.... dum att han tror att sånt inte är möjligt här i Sverige, att svenska jägare har en högra moral???

U.R sa...

Bäste anonym,

Märkligt att man inte kan stå för sina åsikter då man ska ifrågasätta andras åsikter?

Vore intressant om du också kunna komma med mera information om att hundägare ser det positivt att riskera att få sina hudnar förgifade? Jag får inte ihop det i alla fall..

Du menar alltså på allvar att det finns de som så gärna vill bli av med vargen för att kunna jaga med sina hundar, att de då ser det som ok att hunden dör i förgiftning?

Jag har ingen övertro till oss jägares värderingar. Det finns idioter även inom jägarekåren. Precis som det finns inom alla volvoägare, golfare, Röda Korset osv osv..

Då du verkar ha lite otur i tänkandet, så kan jag upplysa dig om att inte ens jägare är en homogen grupp. Jag vet det gör din världsbild lite mer komplex, men faktum är att så är det för oss andra här i verkligheten.

Unknown sa...

Haha, ganska vaken analys. Antingen är det en "dokumentär", filmad efter ett strikt manus författat av uppmärksamhetskåta "journalister". Narcissism är ju en förutsättning för att bli "journalist" (Har någon noterat hur Janne Josefsson alltid frenetiskt springer in i blickfånget då han gör studioinslag. Ingen annan får synas, bara Janne...).
Eller så är det naiva "journalister" som suttit på en pizzeria och tagit 19-spänn-bersen fylltrattarna på allvar. Naivitet är en annan förutsättning för att kunna springa på många "scoop".