2008-12-17

Sjöjakt

För några helger sedan så var det dags för årets julbord med släkten. Då vi kusine rär tämligen hugade jägare så var tanken vi skulle jaga lite innan julbordet.

I år så var vi på mina hemma marker som gränsar till min ena kusins svärfars marker.

Planen var att börja med tax och jaga runt en av sjöarna vi har. Blev snabbt upptag på två djur som direkt gick ner till kusin O som lyckades få i kull ett av dem. Då det var ganska snabbt i upptaget och det andra djuret vände in i såten igen så lät vi taxen fortsätta. Själv gick jag med Lilltiken på andra sidan sjön.

Tasxens drevdjur gick rakt på KE, kusinens svärfar, som aldrig försitter ett skotttillfälle. Oavsett avstånd eller hastighet.. :/ Men small gjorde det och hunden fortsatte och blev sedan ståndskall av taxen!

Kusin C rapporterade att djuret gått i sjön och var på väg över till min sida! Så jag kallade in Dina och kutade ner till sjön för att möta upp rådjuret. Oturligt nog hade jag bara kulvapen och då jag var lite smyg på hur jag hade dem på andra sidan sjön så var det inte direkt att skjuta hur som helst. Så min tanke var att få djuret att gå upp ikanten så jag kunde skjuta ett säkert skott. Men med en wachtel i koppel som ser ett simmande rådjur så är det inte så enkelt. Det försökte helt enketl vända. Då hade jag mer koll på var de andra var, men en kulsmäll på ett årdjurshuvud med en en skrikande hund i koppel är itne enkelt.

Så rådjuret valde att simma tillbaka igen.. Jag lyckades styra ner kusin S i kanten som såg när det gick upp och kunde avsluta det ganska omg. KE hade lyckats skjuta av båda bakbenen. :/

En ganska typisk hagelskada, enligt min erfarenhet.. Tur det gick bra iaf!

Nästa omgång så gick vi med tax nummer två och jag gick med Dina. Taxen hittade ett rådjur och drog på rätt bra. Dina lyckades peta upp en riktigt vit skogshare! Det är skoj att se på dessa breddgrader! Men hon jagade den riktigt bra! 18-20 min utan tappt! Sen gick den för bi mig och jag kallade in henne. Rätt bra för en wachtel faktiskt! :D

Hur eller hur så small det för taxen och kusin O meddelade han skjutit på ett rådjur som han inte hittade. Taxen var uppkopplade och jag gick dit med Dina och började spåra rakt in ett ett totalt översvämmat träsk.

Spåra är nog fel.. vi mer simmade faktiskt.. :/ Var ju ingen eneklt uppgift att hitta ngt men tillslut så kom vi på fast mark och hade spåret med oss. vi hittade en del blod och även "släpspår" i mossan vilket fick mig att misstäka ett framben som var av. Så jag försökte styra om lite skyttar. Då de var på plats så gick vi vidare och antagligen hade rådjuret legat bara 50-75 m bort för det hade gått ur legan tidigare!

Men jag släppte och efter en lite tveksam inledning så blev det rätt bra tryckpå drevet, men med en lite taskig start så hon kom inte i fatt rådjuret. Efter ngn kvarts buktande så drog det över ett berg och ner mot kusin C som stod vi en annan sjö.

Och denna dag skulle allt tydligen ske i samband med vatten så även detta rådjuret kastade sig rakt ut i sjön! Som tur fick han stopp på Dina innan hon simmat efter för långt.

Så jag tog Dina och tåv kusiner fick ta sig fram snabbast möjligt ut med sjön för att slutligen kunna avliva djuret. Som var en stor kidde med ett framben av.

Är ju vanligt att skadade djur söker sig till vatten, men att de ska simma 2-300 m rakt ut i sjön har jag aldrig varit med om faktiskt. Så vi klarade ut två keniga eftersök med lite tur och envis hund iaf. :)

Och julbordet var helt ok det också!

Inga kommentarer: