2008-12-19

Söndagens äventyr

En dag till som finns i minnet...

Söndagen så var det jakt på den nya marken lite söder ut.
Det slutade med att vi i alla fall var 7 stycken med en tax, en basset (favve ngt) och så Dina då.

Vi skulle skjuta enligt tabellen exkl älg. Vi började med Tax i ena kanten på såten och basset i den andra.

Gansk omgående så hade vi observationer på rådjur lie här och var, men inga inom skott håll. Noterar att man nos ska se över passen lite...
Tobias som gick med sin tax på min kant hade en del rådjur inne, men tax stackarn har ju aldrig sett snö och än mindre jagat i snön, vilket skapade en hel del problem för honom. Han fick aldrig ngt tryck på dreven utan kutade bort sig och klarade inte ut vad som var framåt eller bakåt. Ett inget helt ovanligt fenomen hos unga hundar, tycker jag..

Han petade ut tre rådjur bakom mig iaf, som sågs av min pass granne.
Ny notering: Välj ALLTID det passet man först hade tänkt..

Hur eller hur så blev det aldrig någon riktig ordning på något... :/ BamseTax hade ett upptag och drev lite utanför såten.

Vi bröt och gjorde ett nytt försök. Denna gång med en drever valp som ska träna lite och Dina och jag tog en såt.

Jag hade ju tyvärr missbedömt såten och större delen av hela såten var ju gallrad! Men räddningen var ett par tätningar i alla fall. Dina visade ju att gammal är äldst och drog på ett spår och fick ett upptag i en av tätningarna och efter ett typiskt wachtel drev på 45 sek så mulade Tobias ett rådjur. Med två välriktade 358Win.. ;) Men ingen skugga över skytten.. Jag hade gjort detsamma..

Så när jag hade visat hur det ska gå till så valde vi att bege oss hemåt för att för ovanlighetens skull hade bestämt en del annat.. :/

Har nog lite bilder framöver...

Inga kommentarer: