2008-12-15

På tiden!

Ok, var ett tag sen jag skrev nu.. Är helt enkelt för mycket jobb och för mycket hemma som tar tid.
Men jagat har jag gjort!
Hade en jakt dag med min fn granne och min far för ett par veckor sen. Hade gått och skavt som fn efter grisarna och Dina hade inte fått jaga rådjur på ett tag utan fått en visselpipa i öra så fort det blev rådjur. Någon dag tidigare hade vi varit och jagat grisar, (tanken var det iaf, fanns inga där och fn vet omd et hade funnits) jaktledaren, tillika dreverfacist utryckte direkt att hundarna absolut inte fick jaga rådjur! Dina bekräftade detta genom ett 25 mins drev som sltuade med att David tog henne på drevet då hon ringade förbi honom andra eller tredje gången. Suveränt drev med bra tryck och ringade som fn!

Så denna dagen var tänkt att helt enkelt låta henne busjaga rådjur!

Vilket hon verkligen gjorde.. Tror det var 6 drev den dagen var av ett med troligen en gris eller älg. Det kortaste var på 3 min, men det var väl mest för att jag efter lite varningsskott lyckads skjuta en kidde för henne. Övriga drev låg runt 25-35 min ungefär. Min far bommade på ett rådjur med kula, men var en helbom då hunden körde det i en dryg haltimme sen och det var tillbaka på passet två gånger och såg oskadat ut.

Inga kommentarer: