2008-11-27

Förra lördagens wachtelbravader

Ok, lite mer utförliga inlägg..
Helgen som var ägnades åt hundförarpyssel. Lördagen så var jag hos Amigon i skogen med två syften. Dels att jaga och få ut en hoper djur till ett gäng danskar, men även se hur hans hund funkar då jag fnular på om det inte ska bli en valp från honom. Även en viss förhoppning om att få höra en plott jaga gris.. ;)

Det var väl inte det idealiska vädret. Kallt och lyhört som fn. Fösta sågen gick vi tre hundförare. Jag och Dina, Dinas valp, Anja och hennes husse och Amigon själv..
Rätt trevlig såt med en hel del vilt lite. Lite älgar som gick åt fel håll och ett bra gäng med rådjur. Det märktes att underlaget inte var det bästa för det var ganska korta och knackiga drev och ingen riktig fart. Men Det sköts iaf tre rådjur samt ett som inte blev på plats. De senare letade vi efter ganska så grundligt och ordentligt men utan resultat.

Såt två ägnade så var jag bara åskådare. Försökte dokumentera då ett rådjurs kulle skjutas, men se resultatet nedan.. ;) Tror det ramlade ngt rådjur för Anja.

Tredje såten så gick Amigon själv med plotten på de skadade rådjuret där hon spårade föredömligt trots alla störningar vi hade fixat till tidigare. Vi andra gick med tre hundar och hade nog kontakt med 7-8 älgar och en bunke rådjur. En älgkalv fick bita i det frusna gräset. Dansken som sköt var glad som bara den, men insåg nog inte vilken tur han haft.. Kikaren ramlade av då han skulle skjuta (blaser sadelmontage, har jag för mig) men han sköt ändå. En smäll mitt i knäleden och en mitt i storhjärtat, dvs magen.. Turligt nog stupade den ganska snabbt medels ståndskall från wachtel och avlivades med hagelsmäll i huvudet. Kunde blivit ett segt eftersök med en sönderskjuten knäled..

En kul dag, med nöjda skyttar och hyggliga hundjobb

2 kommentarer:

Isac´s JaktBlogg sa...

Är nyfiken på din/dina wachtelhundar!
Har ingen erfarenhet av den rasen....
Jag ser att de producerar skottchanser och bra jakter! Forskar vidare och ser fram emot mer läsning...
Jag bor ju numera i skåne och här finns behovet av grishund....

U.R sa...

Just nu är det sjuk mycket med jobb och allt annat så skrivandet får ligga i träda en stund.. :/ Men jag har en del roligt från helgen som var.. Ett par speciella eftersök om inte annat.. :)