2008-11-10

Lördag och en kort söndag

Denna helg var tänkt att ägnas påt att jaga älg och gris i Östergötland med kusinerna. Var uppe sent fredag kväll lagom för en massa god mat och god dricka. Och kanske framför allt trevligt sällskap!

På morgonen anslöt lite mer folk, min far bland annat och även en hundförare till.

Kusinen gick med sitt nyförvärd, en ruskigt högbent och röd Östlaika. För övrigt rätt trevlig hund. Första såten var ganska tyst.. gråbollarna fick tag i ngt som gav lite kortare skallserier.. men inget vi såg eller fick veta vad det var. Laikan fick till slut tag i ngt.. utanför såten.


Som vanlgit fick jag och kusin ge oss ut på pejlnings turné. Det rörde sig runt som fn så antagligen var det en gris han hittade. Till slut så ställde sig hunden nere i ån och där kunde vi få tillbaka honom.


Lunch och sen nya tag. Denna såten så stod jag lite vid sidan för att gå med Dina då kroksvansarna passerat. Lagom tills jag skulle gå så fick en gårboll tag i en älg iaf.. Som snabbt trippade ut över gränsen..


Dina hade fortfarande lite ont i sina tassar, men glömde det rätt snabbt. Nrä vi nästna är ute vid vägen där vi ska sluta så drar hon i väg i bergen och får ett rätt rejält upptag. blir ganska märkligt drev i kombinatin med gångstånd, ståndskall.. Snurrade som fn men var nära flera skyttar men ingen som såg eller kom åt att skjuta. Hon trasslade runt med vad det nu var i drygt tre kvart innan det drog rakt ut och hon till slut kom tillbaka. hon har nog missat hela det där kortdrivar konceptet... :/


Söndagen glömemr jag helst, men på eftermiddagen tog jag en liten sväng på den nya marken jag är med på. Dina är rätt sliten och lite ont i tassarna, men hon hoppade iaf in i en plantering och fick upp och drev i ungefär 15 sek innan det kom ett smaldjur hoppandes till mig och möttes av en Rhinokula. Ingen bra träff, men det gick bra iaf.

1 kommentar:

XJAKT sa...

Kul att få skjuta för egen hund!
Själv lider jag av jaktabstinens. Planerad jag på Lörda. Hmm 15:e...
Dovhjorten blir väl lovlig igen på söndagen. Nåja läste att du fällt din 40:e älg! Grattis och väldigt imponerande!