2010-04-24

Foderautomat för rådjur

Ok, detta blir en uppföljning av förra årets inlägg om detta. Nu med utvärdering! :)


Det här inlägget och med dessa forderautomater.

På grund av för mycket snö och en ganska osmidigt placering av två av foderautomaterna, så var det bara en som fick bekänna färg i år.

Det blev denna som min käre far skötte med daglig omsorg.




Tyvärr så var inte denna automat vildsvinssäker. Något som jag borde tänkt på tidigare.. :/

Så en dag såg det ut enligt nedan..




Tunnan är fortfarande borta, trots ganska omfattande letande. Nu var ju detta rejält skruvat och nasse ha använt en del tid och kraft för att få ner den.


Så ett av årets funderingar blir att komma på en vildsvins säker variant. Jag har en liten tanke om att vanlig foderspridare med havrekross, men tror att det kommer bli för mycekt damm och då beka igen hela spridare.


Har en tanke om en hängade variant som nog kanske bör fungera. Jag återkommer med detta.

Borde kunna går att göra en vajer konstruktion som får foderbordet att hänga fritt på ngt vis.

De två övriga som jag gjorde med murhinkar har inte fått provas fullt ut som sagt, funkade bra till snön kom och vi inte kom åt dem. Men med tanke på hur ovan ser ut så får jag nog modifiera dem också.
Men nu såska jag klura ut mer exakt var och hur de fyra vildsvinsåtlarna ska se ut.. :)

Inga kommentarer: