2008-08-19

Bockjakt och eftesök del 2

Ok, bocken var skjuten och jag tog mig till bilen. Släppte in gammeltiken i bilen och tog den löpande lilltiken för hon skulle rasta sig lite. Så jag tog henne på andra sida vägen, där inte älgen skulle försvunnit.

Nu hör till saken att hon är väldigt tydlig då hon markerar blod och andra skottecken.
Två små droppar först och sen ett par stänk till. Försöker spåra med henne en liten bit, men hon är mer än lovligt vimsig då.

Så jag byter till den gamla damen igen, som tar sig an spåret ganska enkelt, men väldigt sakta och försiktigt. Nu är det ju också ganska varmt och det är ungefär 12-14 timmar sen olyckan. Det är en del blod, högt upp på vegitationen, alla klövar verkar vara med, men vi spårar väl 400-500m utan att hitta någon lega eller annat avvikande, mer än ett och annat blodstänk. Mitt inne i en plantering tar tiken helt slut. Hon lägger sig ner och börjar rulla sig och bita i pinnar. Har sett detta fenomen på hundar som spårat i det militära. Hon pallar helt enkelt inte mer. Försöker ringa med henne, men hon vill mest bara till bilen igen. Iofs, hon är 9 år, precis löpt och inte övertränad ännu. Förbannat retligt! Går två rundor med henne ändå. Men hittar inget. Ringer in en löshund och tar lilltiken så länge. Går två ringar med henne, provar där vi tappade och även zick-zack i vind ner mot där vi tappade. Men inget.Lämnar in alla mina hundar, beordrar min far att hämta rådjuret jag sköt, samt ta hem hundarna och lämna mig ett par liter vatten.

Vi ringar även med jämthunden, men den hittar inget, så vi släpper där vi tappat och får ganska snabbt ett upptag 200-300m däri från. Rätt bra ståndskall direkt inne i storskog. Smyger fram och konstaterar att det är ko+kalv. Vi ligger nog på 20-25 meter och studerar dem i 20min ungefär. Alla ben verkar hela, ingen hänger med ngn käke eller dylikt och ser onekligen väldigt pigga ut, hur man än försöker hitta något. Så vi kopplar hunden.. smyger tillbaka och ringar igen.. Släpper hunden en gång till i vind från där vi tappade, men den enda hon gör är att gå tillbaka till kon och kalven och skäller där en stund igen.. Då ger vi upp. Klockan är då runt 15.00 och vi kommer inte på mer att göra just då. Jag vet att de var och släppte en ny lös hund där vi tappade i går, men utan resultat.

Riktigt surt att itne hitta en älg som faktiskt blöder och är skadad. Hoppas på en lättare skada i alla fall.

Så vad lär man sig av detta?
Lita aldrig på någon vid ett trafikeftersök och trotsa det andra säger och kör ditt eget race. Polis, den som gjorde första "eftersöket" var båda helt säkra på riktigningen efter olyckan. Var bara det att älgen inte var ennse med dem. Fick inte tag i föraren tyvärr, men han hade tydligen varit gansak chockad.

Sen hem och sova och äta lite och ut leta gris. Ett gäng nassar hade observerats i havren på vår mark. De visade sig inte då, men en räv fick plikta med livet. På väg hem, runt 22, blir jag uppringde av en bekant som vars granne skjutit på en bock. Jag frågar om de sett något på skottplatsen och det verkar vara mörkt leverblod. De har tydligen försökt spåra med skyttens 6månaders labbe, som det sen visar sig aldrig har varit i skogen på ett spår! Gammeltiken löser det hela med att hitta en död bock efter 260m, enligt stegräknaren. Känndes ändå, som en rätt bra avslutning.

Inga kommentarer: