2008-08-15

Griseftersök

Ok, sista avsnittet från mina trailers..

Min far ringde mig sent i söndags.. strax efter 21 och berättade han skjutit på en rödgris. Hade tänkt sova och kanskeumgås lite med min familj, men det sket sig. Bara packa in wachtel 1 och wachtel 2 i bilen. Plocka ihop lite lampor, pangare etc. Tar ju ngn timme att komma dit, men till slut var vi på plats. För att få min far att inte klampa runt så fick han i uppgift att köra hem och hämta lite pannlampor osv. Ganska synd om honom då det var första och enda grisen hans ett i vilt tillstånd. :/

Saken var det att han, som vanligt satt och tjurade på sitt rävpass. Samma pass varje år och han mular en och annan räv där. Denna kvällen regnade det, så han gav upp efter ngn timme och tog en sväg och kollade åteln. Där hade de ju varit.. På väg tillbaka slutade det regna, så han tänkte sätta sig igen. Då han smög fram utmed öde huset där han sitter så såg han två stora grisar på betsvallen. Vilket han konstaterade var suggor. Sen dök det upp 6-8 stycken 20-25kg rödgrisar. Så även med drillingen, så var tanken att smyga och se vart de tog vägen.. då fick han se en rödgris bara 20m i fårn honom. Det var bra ljus, bra håll och bra kula och bra riktmedel, men inte fn ville den grisen bli kvar. Den drog i skottet och hade, enligt min far, ryckt till i skottet. Den drog först från de andra, och vände och hängde med de andra.

Saken är den att han har en 6,5x57R i drillingen och en RWS 10 grams H-mantel. De som vet vad det är förstår säkert att den grisen inte borde lämnat platsen vid träff. Nåväl, syntes inget vid skottplatsen i första läget. Trodde jag flera gånger såg blod, men saken är den att de är ett antal körsbärsträd där och där av allt "blod". Fick smaka mig fram. :)

Jag hittar iaf ett ev kulnedslag som stämmer i position. Hämtar gammeltanten, som iofs löpte och var ganska kollrig. Hon tog spåret direkt.. först åt vänster, senda vända om och ner till höger där han hade sett hela gänget försvinna. Spårade väl med 600-700moch hittade inte något öht!

Sen började hon tramsa och vimsa, så jag satte henne ibilen och tog lilltiken. Samma iver där.. samma spår och samma väg. Såg på ett par ställen att det var klövavtryck så vi var rätt. Gjorde två omtag med henne och hamnade i samma spår hela tiden. Vill verkligen vara säker. Spårade ytterligare 400-500m och slutade in i ett vassområde som nog är 8-10ha och med ca 2dm vatten. Där gjorde jag ett övervägande.. Vi hade spårat dryg km. Inget på skottplatsen. Inget i spåret. Faktum var att jag var ganska säker på att det inte var en ensam gris vi spårade. Att släppa hund i vassen känndes fel och svårt. Så jag avslutade där.

Höll nog på i ungefär 3 timmar totalt. Morgonen efter så tog jag och körde lilltiken på fritt sök runt skottplatsen och inom de närmaste 200m, i fallv i missat något. Men noll resultat.

Så tyvärr, min far fick inte skjuta sin första gris. Men som tur var så var den mycket troligt oskadad. Så vi tar den till hösten med hundarna i stället. :)

Inga kommentarer: