2008-08-12

Bockspan och död räv

Ok, får ju nu se till och ta lite om vad jag hintade om i trailern.. ;)

Förra veckan var jag ute en runda på hemma marken. Min far satte sig på sitt vanliga rävpass. Det är ganska svårt att få honom att sätta sig någon annanstans. Iofs.. han skjuter 4-5 rävar och ett par grävlingar där varje år.

Det var inget vidare väder, men eftersom det hade regnat någon vecka, så känndes det ändå inte omöjligt. Min tanke var att använda de nyligen monterade benstöden och ägna mig åt långhållsskytte. Så jag satte mig på en liten "skogsö" mitt i åkerhavet bakom kyrkan i S.S.

Då jag kom dit så hade jag ett smladjur som gick i bortkanten ungefär 250m bort. Sen tog det väl en kvar så fick jag se ett väldigt mörkt rådjur i andra kanten från smaldjuret. Efter en kontroll i kikaren så såg jag ganska snabbt på kroppshållnignen att det var en bock och en gammal sådan. Han hade inga vidare horn, två pinanr rakt upp, men grov i halsen och stor i kroppen. Ska nog ha en dejt med honom den 16e...

Bocken och smaldjuret drog sig bortåt och jag lessnade också på att vara stilla och smög runt en runda. Då jag kom tillbaka så hade det kommit ett nytt rådjur ut på åkern. En liten mindre bock som var väldigt nervös.. Två små pinnar i skallen och nog också en som ska bort. Två harar fnattade runt på åkern och det var ganska mycket aktivitet för att regna som det gjorde.

Till slut smäller det iaf hos min far och en ungräv blir liggandes direkt. Men han är ju gammal i gemet och sitter kvar en stund till. När ljuset börjar bli lite taskigt så får jag se en årsunge som komme rut och börjar käka körsbär på andra sidan åkern. Räven får syn på bocken och sätter sig rakt mot mig på en sten och tittar på bocken. Då har jag lagt mig tillrätta, ut med benstöden och fått in räven i kikaren och släpper en Balistic Silvertip med punkten i ovan kant på räven. Och det får önskad effekt. Var ungefär på +200 m och det där med benstöd var en riktigt bra grej!

Inga kommentarer: