2008-09-30

Bannade Telia!

Telia är ett riktigt skitföretag! Tydligen så är det inte möjligt att bo på landsbygden och ha en fungerande infrastruktur. Ok, dåliga vägar kan vi leva med.. det går att lösa. Strömlöst händer inte så ofta längre, bara ett par gånger per år. Men att få en fungerade vanliga telefonledning, det verkar helt omöjligt!

Förutsättningarna är inte extrema. Det är en vanlig ledning och vi ligger sist på den tråden. Vi bor inte helt ute i spenaten, det är ju inte mer än två mil till närmaste universitet, vilket nog inte behöver anses som extrem glesbygd. Men ett antal gånger per år så får vi avbrott på telefonlinan. I 9 fall av 10 så är det frågan om att ngn gren åker ner på tråden så den går av. Det borde inte vara så svårt att åtgärda. Jag skulle till och med kunna ta på mig det jobbet själv!

Ok, det kan hända att saker går sönder. Så är det ju. Men att det sen ska behöva ta 3-4 dagar att få det lagat är ganska skrämmande! Och Telias avtal säger att du får ingen ersättning för utebliven leverans, eller ens avdrag på din fasta avgift för än efter fem dygn! Dvs i princip så kan du ha en fungerade telefon lina var två dagar i veckan och ändå får du betala fullt pris.
Undra i vilka branscher det funkar att göra så?

Men man blir ganska påverkad av att inte ha någon vanlig telefon eller ännu värre, möjligheter att komma ut på nätet. Som tur är har jag redan lagt in alla räkningar etc, men att skicka mail, ta emot mail och hålla igång det sociala nätverket är nu omöjligt. Finns ju två sidor av detta. Dels så är det irriterande att inte komma ut på nätet, och dels är det skrämmande hur beroende man faktiskt är att det funkar. Visst, jag klarar mig, men det är inte utan att en viss känsla av isolering kommer krypande..
Hm.. måste nog skaffa mig ett mobiltbredband i reserv… ;)

Nu kom det faktiskt igång! Tror nästan att mitt, ganska obalanserade telefonsamtal kanske hade inverkan? ;)

Inga kommentarer: