2008-09-24

Mer om älgjakten..

Kan ju börja med att gammeltiken blir piggare för varje dag. Börjar bli lite mer optimistisk..
Jag fortsätter med måndagens älgjakt..
Måndagen är ju vår första riktiga jaktdag. Söndagen var ju bara uppvärmning och den riktiga jatken började på måndagen.
Som sig bör så är första såten mellan ån och vägen. En säker såt som betyder att om vi sköter oss på passen och älgarna är inne, så dör de. Då jag nu var senast skytt så var det min lott att helt enkelt ta det pass som blev över. Jag fick ställa på på "Stenen".. För att ytterligare förtydliga min lott av att ta det som blev över erbjöd jag den som ville att byta pass, men inte ens E valde att ta mitt pass i stället. ;)
Utsättning och hur man gårmed hund i denna såten är väldigt speciellt. Först ska mitt pass och ytterligare ett pass utmed vägen besättas. Sen ska den närmast husen på plats, därefter så följer hundföraren och två passkyttar vägen och skyttarna ska smyga som andra ut på sina pass. Då alla är på plats så börjar hundföraren gå de 800m utmed ån för att runda ett speciellt område och sedan gå tillbaka en bit och in i såten.
Hur som helst.. alla på plats och hundförare, tillika jaktledaren börjar gå. Han hinner nästan fram till där han ska runda innan det smäller från ett av de sist utsatta skyttarna.
Först en smäll. Kort uppehåll och sedan två snabba skott. Jag antar att det är D som skjutit och vet sedan tidigare att han vet hur man hanterar en Argo. ;)
Det blir tyst på radion. Lite för tyst... Efter en stund knäpper det till 250m till vänster i gatan jag har mot där det small. Fortfarande inget i radion... Då smyger ett vuxet hondjur ut i skjutgatan jag har.. ungefär 200m bort. Snabbt konstaterar jag att den inte haltar, eller några andra synbara skador på det avståndet. Blri lite svettig då skjutförbud råder tills annat meddelas då det smällt.
Hur eller hur så meddelar jag på radion min observation.. Ser att hon viker ner mot mig.. kommer rakt mot mig! Upp med telefonen och ringer jaktledaren! Får info att en kalv är skjuten samt ett hondjur på skjutet. Då vi pratar på tfn forstätter djuret mot mig.. är inne på 40 m nu.. Fråga rom jag ska skjuta och får svaret att jag avgör själv om den är skadad eller inte.. Har då kon på 20m.. tittar i kikaren och ser blod i pälsen.." det är rätt ko.." säger jag till jaktledaren och lägger på och ungefär en halv sekund senare smäller McMillan igen. Ser att det är en bra träff och hon går udan 20-30m och lägger sig. Tar mig snabbt fram för att konstatera det är rätt älg. Ger henne ett onödigt avfåningsskott, men jag måste försöka vända älgen för att se den sida hon hade mot mig!
Det är ingen lite älg, och jag klarar inte vända den själv.. Samtidigt så meddelar P på radion att han har ett vuxet hondjur hos sig! Nu blev jag ännu mer nervös.. tankarna snurra.. Är det verkligen rätt älg??
Ringer jaktledaren och ber honom skynda sig upp till mig och hjälpa mig att vända älgen. P meddelar att älgen hos honom nu står med full bredsida på 80m.. Och han som inte fått skjuta någon älg någonsin...
G, jaktledaren, kommer upp och vi lyckas vända älgen och oron släpper då jag hittar två hål i älgen, var av ett är ett högt skott i taggutskottet.

Oturligt nog så har älgen lämnat P och han fick inte skjuta sin första älg i dag heller... Men jag fick skjuta min 39 älg. Nu hoppas jag verkligen att nummer 40 blir något utöver det vanliga.. ;)


Det första skottet satt vid den röda pilen. Det märkliga var att hon reagerade inte mer än att knäa till. Det var ungefär en bit stor som en tumnagel som gick bort i taggutskottet. Så en sådan träff behöver int leda till att älgen rasar ihop och sen reser sig..

Inga kommentarer: