2008-10-28

Generationsfråga?

Fick en krönika i ett ämnet som jag tidigare har funderat en del på. Jag delar iofs delvis författarens åsikt och fundering, men kanske är det inte en generell sanning.

Jag anser väl inte mig själv lastgammal, ännu iaf. Och jag har jobbat en hel del med 80-talister, med varierande framgång. Det som det gällde då var väldigt arbetsintensivt och fysiskt anträngande. Det var däremot bra betalt och en kort intensiv säsong. AV de anställda jag hade hand om då så var flertalet i mina ögon, väldigt lata. Det fanns ingen ansvarskänsla och framför allt ingen som helst förmåga att se sin del i helheten.

Dessa var också väldigt lättpåverkade av varandra. Ballade en ur, så spred det sig överallt och till slut gjorde ingen någonting. Under de första veckorna fick jag helt enkelt ta bort ett antal som gjorde mer skada än nytta. Sorgligt men sant..

Min egen analys av hur man kanske skulel gjort är att man måste se till motivationen och drivkraften hso de anställda. Vissa drivs av att få ansvar och känner en stolhet i sitt jobb. Andra vill bara tjäna pengar. En del gör sitt jobb och sen går hem utan att ens reflektera över vad de har gjort.

Jag tror att man behöver ett mer individanpassat belöningssystem. Detta är inte något man gör över en natt utan ställer krav på såväl arbetsledning samt de anställda. Men jag är ganska säker på att slutresultatet blir bättre. Men oavsett hur man får sin belöning, så måste alltid kravet finnas att rensa upp den skit du själv ställer till med. Och det är ett svårare problem, då vissa enbart jobbar för pengarna och inte tar något ansvar.

I detta fallet så blev det en form av egenkontroll. Skötte man sig inte, så blev då effekten att på samma sätt som du fick belöning för ditt jobb så drogs denna belöning tillbaka i paritet med den skada du orsakat. Något som om möjligt hade en ännu större effekt på så väl produktion och kvalitet.

Nu pratar jag ju om ett ganksa okvalificerat jobb, där kravet på ren produktivitet är högt. Men jag är ganska säker på att en revidering av belöningssytem säkerligen bör funka även på andra håll och inom andra yrken. Och det enda som är säkert och sant är ju att det inte finns några generella sanningar..

Inga kommentarer: