2008-10-26

Lördagens övningar

Som många gånger tidigare...
Tanken var god, hundarna var laddade, skyttarna utställda. Var ju mer att grisarna och älgarna inte var lika samarbetsvilliga..

Första sårten var för stor. Tog väl 3 timmar med 3 hundförare. Och det hade räckt att ta halva för det var grisarna och älgarna var.

Dina började bra. Körde iväg en hare som hon höll på att trampa på. Men bröst då jag visslade. Nytt upptag, rådjur denna gång.... får meddelande från en passkytt att det är rådis. Visslar och hon bryter. Nu blev jag lite impad att inkallnignen faktiskt funkade! :D

Kommer inte till en passkytt och får lite orientering och kommer in ett mysigt tätt och blött område. Där får Dina spelet... ! Hon känner grisarna, men terängen och vädret gör ju att det luktar gris överallt. Och eftersom hon är lite glapps å far hon runt som fn och skallar.. tills det blirt ett grövre skall. På väg fram så ser jag bakänden på minst en älg som smyger ut, men det är inte de hon jagar.

Tyvärr går det loss innnan jag hinner fram och vad jag kan se är det en ensam gris och kör ut.
Hon är väl borta en kvar och kommer tillbaka till mig då jag flyttat mig ut en bit och låtit en annan hundförare gå in. Även hans hundar kör ut en gris.

Fortsätter ner i såten och kommer på en ny gris som vi tappar bort i ett översvämmat kärr. Turligen nog hittar en av de andra hundarna grise och kör ut den bakåt.

Tror jag hade 4-5 rådjursdrev i första såten. Och hon bröt alla på signal! :D Samt 3 drev i andra såten och samma sak där. Man kan ju tro att hon fattat, men jag anar hon bara va trött.. :D

Andra såten så hittar vi gris ute i en av alla dessa vattenfyllda mossar. Grisen tjurar fast på en ö ute i det blöta. Dina far runt i vattnet och skallar. Trött hund och en massa vatten är ingen bra kombination utan Dina får sig en rejäl tumlare av grisen då den går ut. Jag hittade ingan synliga skador på henne, men hon haltade då såten var slut.

Har nu känt igenom henne och hon verkar ok och har inte ont någonstans i alla fall.

Nu ska jag fixa till inför dagen. Har ju bra 10 min att åka idag! :D

Inga kommentarer: