2008-10-06

Älgkontakt!

Nu verkar det som älgarna runt huset hemma är i full brunst!

Då jag tagit ut hundarna idag på morgonen och fyllt på vatten tilldem och fixat lite, så hörde jag en älg som lockade på hygget bakom huset. Och jag kan ju inte låta en sån sak passera, så givetvis svarade jag. Tog itne många sekunder innan det blev knak på hygget och älgen kom. Den lockade inte som vanligt med spridda kontaktläten utan det var läte på läte utan pauser. Då den kom ut mot trädgården såg jag det var en tjur, så jag körde ett par av tjurens brunstläte, och jäklar vad suer han blev! Grova, dova utmaningsläten och sen slog han med hornen i buskarna. Hade ingen kikare, men det såg ut att vara en udda 8a iaf. Hög i bogen och kolsvart med en rejäl hakpåse.

Fick lite dåliga bilder med kameran, som jag nog kan få ut sen..

Jag lyckades även få upp frun och sonen som satt och tittade på den då den gick ut på åkern bakom huset. Sonens kommentar.. " Pappa, nästa gång skjuter vi den.."

Verkar som han tröttnat på att bara titta på dem.. ;)

Inga kommentarer: